• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه کیفی تجارب مادران از آموزش مسایل جنسی به دختران نوجوان با تأکید بر عوامل فرهنگی
تعداد صفحات 10
نویسنده الهه عابدینی - زهرا طبیبی - پریسا ضیایی - شیوا زارع‌زاده خیبری
مشخصات نشریه دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 18 شماره 4 پیاپی 73
تاریخ انتشار تیر و مرداد - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 211-202
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  آموزش مسائل جنسی  آموزش جنسی  عوامل فرهنگی  تجارب مادران  مطالعه کیفی  مسائل جنسی  
چکیده مقدمه: آموزش مسایل جنسی بسته به هنجارهای فرهنگی هر منطقه و کشور، متفاوت است. مطالعات زیادی نشان می­دهند که والدین، نقش بسیار مهمی در صحبت کردن با کودکان­ در مورد مسایل جنسی ایفا می­کنند و در این میان، جایگاه مادر بارزتر است و بیشتر نوجوانان به خصوص دختران، این مسایل را از مادران خود فرا­می­گیرند. پژوهش حاضر نیز با هدف درک عمیق تجارب مادران از آموزش مسایل جنسی به فرزندان دختر انجام شد. \r\nروش­کار: این پژوهش مطالعه ­ای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. نمونه­ گیری با استفاده از روش مبتنی بر هدف و تا حد رسیدن به اشباع انجام گرفت. نمونه­ ی مطالعه 13 مادر دارای فرزند دختر 11 تا 18 ساله­ ی ساکن در شهر مشهد بودند. برای جمع ­آوری اطلاعات از مصاحبه ­ی نیمه ساختاریافته استفاده شد و تحلیل داده­ ها به روش تحلیل محتوای مورس صورت گرفت. \r\nیافته­ ها: در طی پژوهش 4 مضمون اصلی که هر کدام حاوی طبقات و زیرطبقاتی بودند، استخراج شد. مضامین اصلی عبارت بودند از: آموزش درباره­ ی بلوغ و قاعدگی، آموزش درباره­ ی رابطه­ ی جنسی، سن مناسب برای آموزش مسایل جنسی و فرد مناسب برای آموزش مسایل جنسی. \r\nنتیجه­ گیری: با وجود تمام تحولات فرهنگی در خصوص آموزش مسایل جنسی در خانواده ­ها، هم­چنان فرهنگ عرفی در جامعه و خانواده ­ها با بعضی جوانب آموزش مسایل جنسی با احتیاط برخورد کرده و مادران در این حیطه، احساس عدم کفایت می­کنند. لذا طراحی و اجرای مداخلات آموزشی جهت ارتقای سطح آگاهی مادران و لزوم هماهنگی و همراهی خانه و مدرسه برای نتیجه ­گیری بهتر ضروری به نظر می­رسد.

کد مقاله 24220
تعداد بازدید 367

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397