عنوان
|
مطالعه کیفی تجارب مادران از آموزش مسایل جنسی به دختران نوجوان با تأکید بر عوامل فرهنگی |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
الهه عابدینی - زهرا طبیبی - پریسا ضیایی - شیوا زارعزاده خیبری |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 18 شماره 4 پیاپی 73 |
تاریخ انتشار
|
تیر و مرداد - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
211-202 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان آموزش مسائل جنسی آموزش جنسی عوامل فرهنگی تجارب مادران مطالعه کیفی مسائل جنسی
|
چکیده
|
مقدمه: آموزش مسایل جنسی بسته به هنجارهای فرهنگی هر منطقه و کشور، متفاوت است. مطالعات زیادی نشان میدهند که والدین، نقش بسیار مهمی در صحبت کردن با کودکان در مورد مسایل جنسی ایفا میکنند و در این میان، جایگاه مادر بارزتر است و بیشتر نوجوانان به خصوص دختران، این مسایل را از مادران خود فرامیگیرند. پژوهش حاضر نیز با هدف درک عمیق تجارب مادران از آموزش مسایل جنسی به فرزندان دختر انجام شد. \r\nروشکار: این پژوهش مطالعه ای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. نمونه گیری با استفاده از روش مبتنی بر هدف و تا حد رسیدن به اشباع انجام گرفت. نمونه ی مطالعه 13 مادر دارای فرزند دختر 11 تا 18 ساله ی ساکن در شهر مشهد بودند. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه ی نیمه ساختاریافته استفاده شد و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای مورس صورت گرفت. \r\nیافته ها: در طی پژوهش 4 مضمون اصلی که هر کدام حاوی طبقات و زیرطبقاتی بودند، استخراج شد. مضامین اصلی عبارت بودند از: آموزش درباره ی بلوغ و قاعدگی، آموزش درباره ی رابطه ی جنسی، سن مناسب برای آموزش مسایل جنسی و فرد مناسب برای آموزش مسایل جنسی. \r\nنتیجه گیری: با وجود تمام تحولات فرهنگی در خصوص آموزش مسایل جنسی در خانواده ها، همچنان فرهنگ عرفی در جامعه و خانواده ها با بعضی جوانب آموزش مسایل جنسی با احتیاط برخورد کرده و مادران در این حیطه، احساس عدم کفایت میکنند. لذا طراحی و اجرای مداخلات آموزشی جهت ارتقای سطح آگاهی مادران و لزوم هماهنگی و همراهی خانه و مدرسه برای نتیجه گیری بهتر ضروری به نظر میرسد.
|