عنوان | رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان پسر |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 2 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 26-17 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هوش هیجانی سازگاری اجتماعی فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه اقتدار منطقی آزادگذاری سبکهای فرزندپروری ادراک شده دانشآموزان پسر دبیرستانی دانشآموزان پسر |
چکیده |
مقدمه: هدف از پژوهش بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری ادراک شده و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی دانشآموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه منطقه دو شهر تهران می باشد.\r\nروش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه منطقه دو شهر تهران میباشد. برای انتخاب نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی 230 نفر انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامههای فرزندپروری ادراک شده با مریند، هوش هیجانی بار- اُن و سازگاری اجتماعی بل، دادههای لازم جمعآوری شد. و از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون به روش گام به گام برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.\r\nنتایج: یافتههای به دست آمده نشان داد که بین بعد اقتدار منطقی با سازگاری اجتماعی رابطه (همبستگی مثبت) وجود دارد همچنین بین بعد آزادگذاری و سازگاری اجتماعی رابطه (همبستگی مثبت) وجود دارد. بین سبک استبدادی و سازگاری اجتماعی رابطه وجود دارد و اما این همبستگی منفی است. همچنین بین متغیر هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی نیز رابطه وجود دارد. این همبستگی مثبت است.\r\nبحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت افرادی که والدین خود را با اقتدار منطقی درک میکنند از سطح سازگاری اجتماعی بالاتری برخوردارند و این سبک در مقابل دو سبک دیگر( استبدادی و سهل انگارانه) بدون شک باعث بالارفتن سازگاری اجتماعی در فرزندان میشود. همچنین افراد دارای سطح هوش هیجانی بالا، از روابط بهتری در جامعه برخوردارند و سلامت روانی بیشتری را دارا هستند. بنابراین توانایی افراد در برقراری ارتباط درست و سازگاری آنها در اجتماع باهوش هیجانی آنان همبستگی مثبت دارد. |
کد مقاله | 24157 |
تعداد بازدید | 269 |
|