عنوان | اثربخشي آموزش مديريت استرس به شيوه شناختی رفتاري بر اضطراب زنان باردار |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي - پزشکی شماره 3 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 29-19 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اضطراب زنان زنان باردار مدیریت استرس درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس آموزش مدیریت استرس |
چکیده |
زمينه و هدف: دوره ي بارداري اغلب به عنوان يك تجربهي استرس زا مطرح مي شود. اين استرس ممكن است افزايش يابد و مجموعه اي از پاسخ هاي شناختي و رفتاري به نام اضطراب را برانگيزد. با مديريت استرس دوره ي بارداري، ميتوان اضطراب اين دوره را كاهش داد و از بروز شمار بالايي از عوارض طبي و زايماني جلوگيري كرد. اين پژوهش با هدف تعيين اثر بخـشي آموزش مديريت استرس به شيوه ي شناختي - رفتاري بر اضطراب زنان باردار انجام شد.\r\nروش بررسي: روش پژوهش نيمه تجربي و طرح پژوهش از نوع طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. از بين كليه بانوان بارداري كه در نيمه ي دوم سال1391 به مراكز بهداشت و درمان شهرستان گرگان مراجعه كرده بودند و جامعه ي آماري پژوه راتشكيل ميدادند، تعداد 24 نفر از آنانكه واجد شرايط ورود به مطالعه بودند،با روش نمونه گيري در دسترس گزينش شدند و به طور تصادفي به دو گروه 12 نفره با عنوان گروه آزمايش و گروه كنترل تقسيم شدند. ابزار گردآوري اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب حالت- صفت اسپيلبرگر بود كه پس از اجراي پيش آزمون، مداخله آموزشي بر روي گروه آزمايش اجرا گرديد. پس از اتمام برنامه آموزشي نيز از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. تجزيه و تحليل آماري از طريق كوواريانس صورت گرفت.\r\nيافته ها: تحليل داده ها نشان داد كه زنان باردار سطح مشخصي از اضطراب (حالت و صفت) را تجربه مي كنند. آموزش مديريت استرس به شيوه ي شناختي – رفتاري به شكل معنيداري باعث كاهش اضطراب (حالت و صفت) زنان باردار مي شود.\r\nنتيجه گيري: آموزش مديريت استرس به شيوه ي شناختي - رفتاري بر كاهش اضطراب (حالت و صفت) زنان باردار اثر دارد. |
کد مقاله | 24117 |
تعداد بازدید | 312 |
|