عنوان
|
تأثیر آموزش مهارتهای پیش از ازدواج بر مهارتهای ارتباطی و حل مساله در دختران شاهد و ایثارگر |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
مهناز خسرو جاويد - عادله اصلیپور - ماریا فیروزشاد - راضیه هدایت صفا |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه طب جانباز - پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
196-189 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حل مسئله مهارت ارتباطی آموزش مهارتهای پیش از ازدواج دختران شاهد دختران ایثارگر
|
چکیده
|
اهداف: اغلب مشکلات زناشویی ناشی از نداشتن و بهکارنبردن مهارتهای ارتباطی و مهارت حل مساله است. مطالعات بسیاری نشان دادهاند که آموزش این مهارتها پیش از ازدواج باعث کاهش تعارضات و افزایش رضایت زناشویی میشود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای پیش از ازدواج بر مهارتهای ارتباطی و حل مساله دختران شاهد و ایثارگر استان گیلان بود.\r\nمواد و روشها: این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل در سال 1393 در بین دختران شاهد و ایثارگر 18 تا 25 سال شهرهای استان گیلان انجام شد که بهشیوه خوشه ای چندمرحلهای از دو شهر رشت (50 نفر) و لاهیجان (30 نفر) بهصورت تصادفی انتخاب شدند. این افراد بهشیوه تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برنامه آموزش مهارتهای پیش از ازدواج در گروه آزمایش در 10 جلسه 90دقیقهای (هفتهای یک جلسه) اجرا شد. پرسشنامه مهارتهای ارتباطی و مقیاس حل مساله در پیشآزمون و پسآزمون توسط دو گروه تکمیل شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفت.\r\nیافتهها: در مرحله پسآزمون، میانگین نمرات مهارتهای ارتباطی گروه آزمایش در هر سه خردهمقیاس مدیریت هیجان، ادراک دیگران و ابراز وجود افزایش یافت (001/0 p < ). در مورد مقیاس حل مساله، نمرات گروه آزمایش در خردهمقیاسهای درماندگی، اجتناب و مهارگری، کاهش و در خردهمقیاسهای خلاقیت، اعتماد و رویآورد افزایش یافت (001/0 p < ).\r\nنتیجهگیری: آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مساله در مراحل پیش از ازدواج برای جوانان بهویژه دختران شاهد و ایثارگر بهمنظور ارتقای کیفیت زناشویی و کاهش تعارضات، اهمیت بسزایی دارد.
|