عنوان
|
تأثیر آموزش گروهی سبک زندگی دانشآموزی مبتنی بر رویکرد روانشناسی فردی، بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
غلامرضا کشاورز - علی محمد نظری - کیانوش زهراکار - غلامرضا صرامی فروشانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش سال 12 پیاپی 26 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
124-107 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی سبک زندگی آموزش گروهی رویکرد روانشناسی فردی تعلل
|
چکیده
|
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر بخشی آموزش گروهی سبک زندگی دانش آموزی مبتنی بر رویکرد روانشناسی فردی، بر کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان داراب انجام گرفته است. روش پژوهش نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون – پس آزمون و با دو گروه آزمایش و کنترل است. 24 نفر (12نفر گروه آزمایش و 12نفر گروه کنترل) از میان دانش آموزان پسر دبیرستانی که مشاوران مدارس در چهار ماهه اول سال تحصیلی 91-1390 به مرکز مشاوره اداره آموزش و پرورش معرفی کرده بودند؛ به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند.
ابزار پژوهش پرسشنامه تعلل شوارزر، شمینتز و دیهل و معدل نیمسال اول و دوم دانش آموزان بود. گروه آزمایش 8 جلسه ( هر هفته یک جلسه) برنامه آموزش گروهی سبک زندگی دانش آموزی مبتنی بر رویکرد روانشناسی فردی را همراه با 8 برشور آموزشی دریافت کرد؛ اما گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکرد. نتایج حاصل از تجربه و تحلیل داده ها با بهره گیری از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری (آنکوا) نشان داد که آموزش گروهی سبک زندگی دانش آموزی مبتنی بر رویکرد روانشناسی فردی سبب کاهش تعلل و افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود (0/01>P). بنابراین آموزش گروهی سبک زندگی دانش آموزی مبتنی بر رویکرد روانشناسی فردی آدلر، می تواند به منزله یکی از روش های مداخله ای مؤثر برای دانش آموزانی که تعلل و عملکرد تحصیلی ضعیفی دارند، به کار گرفته شود.
|