عنوان
|
پروبلماتیک زنبودگی؛ نمایش جنسیت و برساخت کلیشههای اخلاقی زنانه در سینمای ایران |
تعداد صفحات
|
36 |
نویسنده
|
آرش حسن پور - بهجت یزدخواستی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگي) - پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - علمی پژوهشی سال 16 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
68-33 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن در سینما زنان در فیلم سینمایی سینمای ایران بازنمایی نمایش جنسیت پروبلماتیک بازنمایی زن فیلمهای سینمایی ایران فرودستی زنانه پروبلماتیک زنبودگی کلیشههای اخلاقی فردگرایی خودخواهانه نمایش و اجرای فرودستی زنانه
|
چکیده
|
علیرغم تغییر در وضعیت زنان در نظام بازنمایی فیلمهای سینمای ایران که از آن باعنوان «کمرنگ شدن ایدئولوژی جنسیتی» یاد میشود؛ کماکان موقعیت زنان در سینمای ایران پرمناقشه و چالش برانگیز بوده و زنان کماکان قشری مسئلهمند هستند. در این مقاله با طرح چنین ادعایی، تلاش شده است تا با تحلیل دو فیلم «دربارة الی» و «جدایی نادر از سیمین» با استفاده از روش نشانهشناسی و تکنیک تحلیل همنشینی و جانشینی فردینان دوسوسور به این سوال پاسخ دهیم که مسئلهمندی زن در دهة کنونی در سینمای ایران از چه جهتی است و فرودستی زنان از خلال چه سازوکاری شکل میگیرد. نتایج و تحلیل این متون نشان میدهد که علیرغم اشتغال، استقلال فردی، موقعیت تحصیلی و منزلتی مناسب، پروبلماتیک زنبودگی نخست با «نمایشِ مناسکگونه جنسیت» بهصورت فرودستانه قابل طرح است. علاوهبر این، نتایج این مطالعه حاکی از آن است که سازوکار فرودستسازی زنان مرموزتر، خطرناکتر و پنهانیتر شده است، به گونهای که زن مدرن بازنمایی شده با انگهای اخلاقی مانند خیانتکاری، بیوفایی، عدم تعهد، پنهانکاری، دروغگویی و خودخواهی شخصیتپردازی شده و هویت مییابد. افزون بر این، شخصیتپردازی مذکور و نظام بازنمایی دهه کنونی، تزلزل و فروپاشی نهاد خانواده را با فردگرایی خودمحورانة زنان همنشین ساخته و سویة ویرانگر سوژة زن مدرن جامعة ایرانی را مرتب و مؤکد گوشزد میکند.
|