عنوان | ارتباط اعتیاد به اینترنت با خودکارامدی اجتماعی، سبکهای هویت و تفاوتهای جنسیتی در دانشجویان |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات نظام سلامت - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان - علمی پژوهشی سال 12 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 26-21 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اعتیاد به اینترنت دانشجو سبکهای هویت تفاوت جنسیتی خودکارآمدی اجتماعی |
چکیده |
مقدمه: با وجود تمام ویژگیهاي مثبت اینترنت، اما نگرانیهاي جدی در خصوص استفاده و تأثیرات این تکنولوژی بر سلامت روانی انسان وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط اعتیاد به اینترنت با خودکارامدی اجتماعی، سبکهاي هویت و تفاوتهاي جنسیتی در دانشجویان انجام گرفت. \r\nروشها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 200 نفر دانشجوی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت Young، خودکارامدی اجتماعی Smith و Betz و سبکهاي هویت Berzonsky را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آزمونهايIndependent t، ANOVA، ضریب همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون چند متغیره در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.\r\nیافتهها: اعتیاد به اینترنت با خودکارامدی اجتماعی (050/0 > P) و سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری رابطه منفی (010/0 > P) و با سبک هویت سردرگم- اجتنابی رابطه مثبتی داشت (050/0 > P). تفاوتهاي جنسیتی در میزان استفاده از اینترنت مؤثر و این میزان در پسران بالاتر از دختران بود (010/0 > P). همچنین، 23 درصد از کل واریانس اعتیاد به اینترنت توسط متغیرهای مذکور تبیین گردید (010/0 > P).\r\nنتیجهگیری: فضای مجازی بسیار جذاب و جالب است و نوجوانان و جوانان بیشتر از سایر افراد به استفاده از آن روی میآورند. بنابراین، والدین و مربیان باید توجه خاصی به رشد ذهنی و اجتماعی این قشر به خصوص در مرحله بحران هویت داشته باشند و با ارایه روش تربیتی مناسب، زمینه رشد و تکامل را برای فرزندان خود فراهم نمایند تا از زندگی سالمی بهرهمند شوند. |
کد مقاله | 23956 |
تعداد بازدید | 310 |
|