• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر شبکه اجتماعی فیس‌بوک بر ارزش‌های خانوادگی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تبریز
تعداد صفحات 28
نویسنده عزت الله احمدی - صمد عدلی‌پور - احمد میرمحمدتبار دیوکلایی - فاطمه ابوترابی زارچی
مشخصات نشریه فصلنامه توسعه اجتماعي (توسعه انسانی) - دانشگاه شهيد چمران اهواز - علمی پژوهشی شماره 4
تاریخ انتشار تابستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 134-107
زبان فارسی
کلید واژه ارزش‌های خانوادگی  شبکه‌های اجتماعی  دانش‌آموزان دبیرستانی  تبریز  شبکه‌های اجتماعی مجازی  فیس‌بوک  شبکه‌های مجازی  
چکیده یکی از نهادهای اصلی جامعه، خانواده می­باشد که بنظر می­رسد با ورود رسانه‌های اجتماعی در آنها، دستخوش تغییراتی شده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعه­ ی تأثیر شبکه­ ی اجتماعی فیس‌بوک بعنوان یکی از رسانه‌های نوین بر ارزش‌های خانوادگی دانش‌آموزان کاربر این شبکه ­ی‌ اجتماعی مجازی است. در این زمینه از نظریه‌های کنش ارتباطی هابرماس، نظریه ­ی کلی و ولخارت در مورد تأثیرگروه و تئوری­های ارتباط­ جمعی استفاده شده است. مقاله­ ی حاضر بصورت پیمایشی و با استفاده از پرسش‌نامه ­ی اینترنتی محقق‌ساخته در بین 300 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه ­ ‌شهر تبریز در سال تحصیلی 94-93 با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری در دسترس و داوطلبانه صورت گرفته است؛ همچنین برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های کندال سی، پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که شبکه­ ی اجتماعی فیس‌بوک از جنبه‌های مختلف می‌تواند بر ارزش‌های خانوادگی تأثیر گذارد. بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعالیت در فیس‌بوک، میزان وابستگی به فیس‌بوک، فضای صمیمیت در اثر واردشدن دانش‌آموزان در محیط تعاملی فیس‌‌بوک، روابط احساسی در اثر واردشدن دانش‌آموزان در محیط تعاملی فیس‌‌بوک و احساس رضایت دانش‌آموزان از احساس گمنامی درفیس‌بوک و ارزش­های خانوادگی رابطه‌ای معکوس وجود دارد؛ اما بین میزان اطلاع خانواده در استفاده­ ی فرزندان از فیس‌­بوک و ارزش­‌‌های خانوادگی رابطه­ ی معنادار مستقیمی وجود دارد.

کد مقاله 23884
تعداد بازدید 323

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397