ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان دانشجویان دختر و تجربه فیسبوک: یک پژوهش کیفی
تعداد صفحات 36
نویسنده رضا همتی - آمنه حاجیلری - شهناز اصلانی
مشخصات نشریه فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی (مصوب وزارت علوم) سال 6 شماره 1 پیاپی 18
تاریخ انتشار بهار - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 80-45
زبان فارسی
کلید واژه دانشجویان دختر  حریم خصوصی  شبکه‌های اجتماعی  مطالعه کیفی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  فیس‌بوک  شبکه‌های مجازی  نمایش خود  
چکیده هدف: هدف اصلی این پژوهش، واکاوی انگیزه‌های دختران دانشجو از عضویت، نحوۀ نمایش خود، نحوۀ مدیریت حریم خصوصی و مزایا و معایب عضویت در این شبکۀ مجازی است. روش: این پژوهش به لحاظ روشی، وام‌دار پارادایم طبیعت‌گرایانه است و به صورت کیفی با انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختمند با 20 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی ارشد صورت گرفته است. یافته‌ها: دانشجویان با انگیزه‌های مختلفی به خصوص انگیزۀ فراغت وارد فیسبوک می‌شوند، دوستانی که در فیسبوک با آنها در ارتباط‌اند، پیوستاری از ناآشنایی تا شناخت کامل را در بر می‌گیرد. آنها راهبردهای مختلفی برای نمایش و ابراز خود به کار می‌گیرند و بر این باورند که استفاده از فیسبوک، پیامدهای کنشی، رفتاری و نگرشی مختلفی در بر دارد. در نهایت، آنها مزایا و معایب مختلفی را برای استفاده از این رسانه قائلند. نتیجه‌گیری: تجربۀ فیسبوکی دختران، وضعیت ضد و نقیضی را نشان می‌دهد؛ به طوری که در عین داشتن پیامدهای مثبت و فرصتهای مختلف، پیامدهای منفی دارد. در پایان پیشنهادهای سیاستی و پژوهشی برای شناخت بهتر و کاهش آسیبهای ناشی از شبکه‌های اجتماعی مجازی ارائه شده است.

کد مقاله 23812
تعداد بازدید 272

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397