عنوان
|
رابطه ادراک از سبک فرزندپروری و خودکارآمدی با احساس تنهایی دانشآموزان مقطع راهنمایی |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
حسین قمری گیوی - شهریار درگاهی - رضا قاسمی جوبنه - عبداله درگاهی - عظیم قاسم زاده اجیرلو |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه نسیم تندرستی (سلامت خانواده) - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري - مصوب دانشگاه آزاد شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
44-37 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
احساس تنهایی خودکارآمدی سبکهای فرزندپروری ادراک شده دانشآموزان دوره راهنمایی
|
چکیده
|
زمینه و هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه ادراک از سبک فرزندپروری والدین (گرمی والدین، درگیری والدین، حمایت والدین از خودمختاری فرزند) و خودکارآمدی با احساس تنهایی دانش آموزان مقطع راهنمایی بود.\r\nروش بررسی: روش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر و پسر شهرستان پارس آباد بود که در سال تحصیلی 93- 1392 مشغول به تحصیل بودند. 170 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به مقیاس ادراک شیوه والدین، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی و مقیاس احساس تنهایی پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده به وسیله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.\r\nیافته ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین ادراک از سبک فرزندپروری (گرمی والدین، درگیری والدین، حمایت والدین از خودمختاری فرزند) با احساس تنهایی ارتباط منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین خودکارآمدی با احساس تنهایی ارتباط منفی و معنادار به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام نشان داد که گرمی والدین و خودکارآمدی می تواند به طور معناداری، 30 درصد از واریانس احساس تنهایی را به صورت منفی پیش بینی کنند.\r\nنتیجه گیری: بنابراین، سبک فرزندپروری و خودکارآمدی توانایی بالایی برای پیشبینی احساس تنهایی در دانش آموزان مقطع راهنمایی را دارد.
|