| عنوان | نقش عوامل فرهنگی و رسانهای در پیش بینی حجاب زنان؛ مطالعهای ملی |
| تعداد صفحات | 15 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده سال 10 پیاپی 33 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1394 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 21-7 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | حجاب زن عوامل فرهنگی فرهنگ و حجاب رسانه و حجاب عوامل رسانهای |
| چکیده |
با توجه به ضرورت شناسایی عوامل موثر بر حجاب و اهمیت شناسایی عوامل فرهنگی موثر بر چگونگی حجاب، در این مطالعه به پیش¬بینی حجاب و عوامل فرهنگی و رسانه در کشور پرداخته شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که در آن 2868 نفر از دختران و زنان بالای 15 سال کشور به شیوه نمونهگیری چندمرحله¬ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته حجاب مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده¬ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد حجاب دارای رابطه مثبت و معناداری با عوامل فرهنگی است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که عوامل فرهنگی قادر به پیش¬بینی 59 درصد از بدحجابی دختران و زنان کشور است. نتایج این مطالعه بیانگر این است که عوامل فرهنگی و رسانه¬ها نقش قابل توجهی در چگونگی حجاب دختران و زنان کشور ایفا می¬کند، بنابراین توجه به عوامل فرهنگی برای هرگونه اقدام و برنامه¬ریزی در زمینه حجاب بیش از پیش اهمیت دارد. |
| کد مقاله | 23656 |
| تعداد بازدید | 299 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...