عنوان
|
مقايسه اثربخشي الگوی مشورت رفتاري مشترک با آموزش والدين بر اساس رويكرد آدلری بر كاهش نشانگان درونيسازي و برونيسازي كودكان 8 تا 10 ساله شهر تهران |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
زهرا کاشانی نسب - ولی الله فرزاد - شکوه نوابی نژاد - مهدی زارع بهرام آبادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش سال 11 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
89-73 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تهران رویکرد آدلر آموزش والدین نشانگان برونیسازی شده نشانگان درونیسازی الگوی مشورت رفتاری مشترک کودکان
|
چکیده
|
مهم ترین عامل بروز مشکلات هیجانی و رفتاری در فرزندان محیط خانواده است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی الگوی مشورت رفتاری مشترک با آموزش و الدین بر اساس رویکرد آدلری بر کاهش نشانگان درونی سازی و برونی سازی کودکان 8 تا 10 ساله شهر تهران بوده است.
روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. به این منظور، از میان مادرانی که با توجه به پرسشنامه سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ (ASEBA) فرم سیاهه رفتاری کودکان (CBCL) و انجام یک مصاحبه نیمه ساختار یافته، مطابق با معیار های این پژوهش بودند، در مجموع 40 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و به روش تصادفی در چهار گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند (هر گروه 8 نفر). گروه های آزمایشی هفته ای یک بار و مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای مورد آزمایش قرار گرفتند؛ در حالی که گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. یافته نشان دادند که نمره کلی نشانگان درونی سازی و برون سازی کودکان کاهش معنی داری داشته است. تغییرات ایجاد شده در پیگیری 30 روزه نیز ماندگار بود. از این رو، آموزش والدین می تواند بر کاهش نشانگان درونی سازی و برونی سازی کودکان موثر باشد.
|