• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش مهارت‌هاي زندگي والدين در كاركرد خانواده و عملكرد تحصيلي فرزندان
تعداد صفحات 18
نویسنده اعظم زارع - ملوک خادمی اشکذری - نسرین یاراحمدیان
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 11 پیاپی 24
تاریخ انتشار پائیز - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 96-79
زبان فارسی
کلید واژه مهارت‌های زندگی  عملکرد تحصیلی  کارکرد خانواده  
چکیده این پژوهش با هدف بررسی میزان برخورداری والدین از مهارت های زندگی و ارتباط آن با کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی فرزندان آنها انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 120 دانش آموز دختر دوره راهنمایی و والدین آنها (120پدر و 120مادر) بوده است که با روش نمونه گری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه مهارت های زندگی، کارکرد خانواده( FAD) و میانگین نمره های درسی دانش آموزان در نیمسال اول سال تحصیلی 91-90 استفاده شده است. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره، و آزمون T انجام گرفته است.
نتایج نشان می دهد که میان میزان برخورداری والدین از مهارت های زندگی، کارکرد خانواده و خرده مقیاس های آن ( توانایی حل مسئله، ارتباط، نقشها، کنش عاطفی، آمیختگی عاطفی و کنترل رفتار) همبستگی معنا دار وجود دارد (0/05>P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان می دهد که مهارت های زندگی والدین پیش بینی کننده کارکرد خانواده است. از دیگر یافته های پژوهش این بوده است که به لحاظ آماری میان میانگین نمرات درسی فرزندان و نمره مهارت های زندگی پدران همبستگی وجود دارد، اما میان میانگین نمرات درسی فرزندان و نمره مهارت های زندگی مادران همبستگی وجود ندارد. با توجه به نتایج پژوهش ضروری است که برای حفظ سلامت جامعه و بهبود کارکرد خانواده، زمینه را برای بهرمند کردن والدین از مهارت های زندگی فراهم کرد و آموزش مهارت های زندگی را به صورت جدی تر و سازمان یافته تر در همه مؤسسات و سازمان ها به اجرا درآورد.

کد مقاله 23495
تعداد بازدید 358

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397