عنوان | واكاوي فرهنگ استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در ميان دانشآموزان: مورد رايانه خانگی |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش سال 11 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 31-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرهنگ فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی دانشآموزان رایانه خانگی یادگیری غیر رسمی |
چکیده |
مقاله حاضر با هدف واکاوی فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات با تمرکز بر رایانه خانگی از سوی دانش آموزان انجام گرفته است. با این هدف به دنبال کشف و هویدا نمودن الگوها، شیوه ها، کنشها و تعاملاتی هستیم که در حول رایانه خانگی در یک خانواده ایرانی نمونه رخ میدهد. در این میان چرایی و خاستگاه ورود رایانه به خانه، چگونگی استفاده\r\nتوسط اعضای خانواده و ادراک دانش آموزان از بهره مندیها و آورده های رایانه برای آنان مورد نظر ویژه بود. روش پژوهش از نوع مطالعه پدیدارشناسی که در آن شناخت پدیده مدنظر و شفاف سازی ابعاد آن پدیده بطور مستقل و در ارتباط با پدیده های مربوط، هدف است. روش نمونه گیری، هدفمند از نوع حداکثر تنوع است که به مطالعه یازده دانش آموز از هشت خانواده میپردازد و رویکرد حداکثر تنوع به پژوهشگران کمک کرد تا احتمال تعمیم پذیری نظری را افزایش دهند. گردآوری اطلاعات با بهره گیری از ابزارهایی همچون پرسشنامه، مشاهده و مصاحبه نیمه ساختاریافته و باز انجام گرفته و یافته ها نیز با روشهای تحلیل داده های کیفی - از جمله سیر مراحل کدگذاری تا رسیدن به مضمونها، تحلیل شده اند. مهمترین یافته های پژوهش عبارت اند از: ۱. خاستگاه ورود رایانه به خانه، یادگیریهای درسی نیست گرچه وجود دانش آموزان عامل خریداری رایانه بوده و پیش از آن احتمال و گرایش به داشتن رایانه پایینتر بوده است. ۲. فعالیتهای عمده رایانه ای دانش آموزان در خانه جنبه بازی و سرگرمی و ارتباطی دارد تا بهره مندیهای مستقیم درسی\r\n3. همین فعالیتهای غیر درسی از منظر و ادراک دانش آموزان – و برخی خانواده ها- دلالتهای درسی و آموزشی برای دانش آموزان داشته است گرچه نمی توان بر اساس داده های این پژوهش ارتباطی از نوع همبستگی یا سببیت را مدعی شد. |
کد مقاله | 23489 |
تعداد بازدید | 357 |
|