• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأملي بر رابطه فضاي مجازي و هويت جنسيتي مطالعه موردي كاربران اينترنت در شهر كاشان
تعداد صفحات 14
نویسنده نرگس نیکخواه قمصری - فاطمه منصوریان راوندی
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات رسانه‌ای - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات - مصوب دانشگاه آزاد سال 9 پیاپی 27
تاریخ انتشار زمستان - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 120-107
زبان فارسی
کلید واژه هویت جنسیتی  کاربر اینترنت  فضای مجازی  کاشان (شهرستان)  هویت جنسیتی شخصی  هویت جنسیتی اجتماعی  
چکیده در تمام جوامع انساني همواره ساخت فرهنگي جنسيت، تکوين مجموعه اي از پندارها و انگاره هاي فردي و اجتماعي درباره رفتارهاي مناسب زنانه و مردانه را سبب مي شود که در شرايط زماني و مکاني متفاوت، متغير هستند؛ بنابراين هم برخاسته و متاثر از شرايط اجتماعي و هم متاثر از نگاه فرد به خويشتن براساس ايده ال سازي ها و ابزارهايي است که جامعه يا خود فرد از من خويش بنا مي کند. در پي گسترش فناوري هاي نوين ارتباطي - اطلاعاتي و توسعه فضاي مجازي، توجه به سهم آن در تغيير قواعد حاکم بر تعامل انسان ها و نگرش آنان به جنسيت خود از اهميت بسزايي برخوردار شده است. پژوهش حاضر در پي پاسخ به آن بود که الگوهاي متفاوت استفاده از فضاي مجازي چه رابطه اي با هويت جنسيتي کاربران داشته است؟ در اين راستا با استفاده ازروش پيمايش مقطعي و ابزار پرسشنامه 260 کاربر اينترنت 25-15 ساله شهر کاشان با روش نمونه گيري سهميه اي مورد بررسي قرارگرفته اند. يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که سابقه و مدت زمان استفاده هفتگي از اينترنت در تقويت و تضعيف هويت جنسيتي موثر بوده است. بدين نحو که هرچه ميزان و سابقه استفاده از اينترنت از سوي کاربران افزايش پيدا مي کند، هويت جنسيتي قوي تر مي شود. مثبت و معنادار بين ميزان و سابقه استفاده کاربران از اينترنت و هويت جنسيتي کاربران، وجود داشته است. اما اين رابطه با توجه به نوع کاربري (سرگرم کننده و اجتماعي)، در بين کاربران زن و مرد متفاوت بوده؛ به نحوي که هويت جنسيتي زناني که به دنبال اطلاعات و جستجوهاي علمي بوده اند، قوي تر از مردان بوده است. ميانگين بالاتري در هويت جنسيتي داشته اند. اين درحالي است که حضور در محيط چت، بازي و سرگرمي، تعلق به جنسيت را در آنان کاهش داده است. اين امر مي تواند ناشي از ويژگي هاي تعامل در فضاي مجازي (سرعت عمل، ناشناس ماندن و ...) باشد که فضايي يکسان و مشابهي را فارغ از الزامات ساختي جنسيتي در اختيار کاربران قرار مي دهد.

کد مقاله 23448
تعداد بازدید 257

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397