عنوان | رابطه بین برنامه درسی پنهان و نابرابریهای جنسیتی در دانشجویان دانشگاه |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در برنامهريزی درسی (مصوب وزارت علوم) سال 12 شماره 20 پیاپی 47 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 27-16 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجو برنامه درسی پنهان نابرابریهای جنسیتی ساختار سازمانی جو اجتماعی جو اجتماعی دانشگاه ساختار سازمانی دانشگاه |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان و نابرابریهای جنسیتی در دانشجویان شرق گیلان انجام شده است. روش آن توصیفی از نوع همبستگی بوده، جامعه آماری پژوهش دانشجویان زن و مرد دانشگاههای شرق گیلان در سال تحصیلی 91-90 با حجم 30489 وحجم نمونه 379 نفر که شامل190 نفر زن و 189 نفر مرد به روش نمونهگیری تصادفی ساده ا نتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته برای بررسی مؤلفههای برنامه درسی پنهان که شامل جو اجتماعی دانشگاه و ساختار سازمانی دانشگاه و پرسشنامه محقق ساخته نابرابریهای جنسیتی با استفـاده از روش الفای کرونباخ، روایی و پایایی کل سؤالات 92 صدم محاسبه گردید. در بخش آمار توصیفی از نمودارفراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزمون رگرسیون چند متغیری وضریب همبستگی پیرسون، استفاده گردید که به وسیله نرم افزار spss پس از تجزیه و تحلیل دادهها باعنایت به نتایج به دست آمده مشخص شد بین برنامه درسی پنهان و نابرابریهای جنسیتی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین ساختارسازمانی دانشگاه و متغیرهای جامعهپذیری جنسیتی، عقیده قالبی جنسیتی و ایفای نقش جسیتی با 95 % اطمینان رابطه وجود دارد و.بین جو اجتماعی دانشگاه و متغیرهای جامعه پذیری جنسیتی، عقیده قالبی جنسیتی، ایفای نقش جسیتی و ایدئولوژی مرد سالاری با 95 % اطمینان رابطه وجود دارد و ا بعاد برنامه درسی پنهان توان پیشبینی نابرابریهای جنسیتی دانشگاهها را دارند. |
کد مقاله | 23315 |
تعداد بازدید | 312 |
|