عنوان | مطالعه ارتباط شاخصهای جهانی شدن فرهنگی و ازخودبیگانگی زنان |
تعداد صفحات | 36 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعهشناسی نهادهای اجتماعی - دانشگاه مازندران - علمی پژوهشی شماره 4 |
تاریخ انتشار | پاییز - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 92-57 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت اجتماعی نوگرایی فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی از خود بیگانگی جهانی شدن فرهنگی هویت اجتماعی جدید |
چکیده |
ازخودبیگانگی یکی از موضوعات مهم در تحلیلهای جامعهشناسی برای تبیین رفتار آدمی تلقی میشود. تحقیق حاضر با رویکردی جامعهشناختی و با استفاده از چارچوب نظری گیدنز، به مطالعهی ارتباط جهانی شدن فرهنگی و ازخودبیگانگی زنان پرداخته است. با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه تعداد 2228 نفر از زنان شهرهای تهران، شیراز و استهبان با استفاده از نمونهگیری تصادفی سهمیهای چند مرحلهای انتخاب شدند. یافته ها نشان داد میانگین از خودبیگانگی پاسخگویان برابر با 92/18 و میانگین ازخودبیگانگی زنان ساکن در شهرهای تهران و شیراز بیشتر بوده است. نتایج همچنین اشاره داشت به اینکه ارتباط معنادار و مثبتی بین متغیرهای نوگرایی، هویت اجتماعی جدید، دنیاگرایی و آگاهی از جهانی شدن با متغیر ازخودبیگانگی زنان و همبستگی معنادار و منفی بین دو متغیر گفتگو در خانواده و احترام به حقوق زنان و میزان از خودبیگانگی زنان وجود داشته است. آزمون شفه و تی نیز نشان داد که بین شهر محل سکونت و ازخودبیگانگی زنان ارتباط معناداری وجود داشت. یافتههای مستخرج از سه مدل رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که متغیرهای: نوگرایی، احترام به حقوق زنان، گفتگو در خانواده و هویت اجتماعی جدید به میزان 2/27 درصد از تغییرات متغیر از خودبیگانگی زنان شهرهای تهران و شیراز را تبیین کردند. |
کد مقاله | 23303 |
تعداد بازدید | 403 |
|