عنوان | بازنمود هويت زنانه در مجموعه داستان حتي وقتي ميخنديم فريبا وفي با رويكرد تحليل انتقادي گفتمان فركلاف |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه زبان و ادبیات فارسی - دانشگاه خوارزمی تهران - علمی پژوهشی سال 23 پیاپی 79 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 245-219 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت زنانه تحلیل انتقادی گفتمان رویکرد فرکلاف فریبا وفی حتی وقتی میخندیم |
چکیده |
اين مقاله كوشيده است تا با رويكرد تحليل انتقادي گفتمان نورمن فركلاف به بررسي مجموعه داستان هاي كوتاه فريبا وفي با عنوان حتي وقتي مي خنديم بپردازد. در رويكرد فركلاف يك متن در سه سطح مختلف بررسي مي شود. اين سه سطح عبارت اند از: 1. سطح توصيف كه مبتني بر تحليل صوري، دستوري، واژگان، ضماير، وجه افعال و قيود است. 2. سطح تفسير كه متن را براساس بافت موقعيت و عوامل بينامتني تحليل مي كند. 3. سطح تبيين كه به توضيح چرايي توليد متن و بررسي گفتمان غالب و ايدئولوژي و قدرت حاكم بر متن مي پردازد. نگارنده پس از تحليل متن داستان ها در هر سه سطح به نكات زير دست يافته است: 1. توصيف ها و به كارگيري واژگان «زن» و «شوهر» و بسامد بالاي وجه اخباري در افعال و قيود، نشان دهنده پايبندي نويسنده به حقيقت گزاره هاي داستان است؛ 2. كاربرد فراوان ضمير «ما» مبين هم ذات پنداري نويسنده با همه زنان است. 3. در سطح تفسير اين مجموعه تحت تاثير ديدگاه هاي فمينيستي نويسندگاني چون ويرجينيا وولف و سيمون دوبووار به وضعيت موجود زندگي زنان معترض است. 4. در سطح تبيين روشن مي شود كه دنياي زنانه داستان ها به طرز معناداري وابسته به مردان و قدرت پدرسالار است. زنان داستان هاي كوتاه فريبا وفي گرچه در دنياي امروز زندگي مي كنند و از نظر ظاهري از قيدوبندهاي جامعه سنتي رها شده اند، درواقع ازنظر روحي و اجتماعي تحت سلطه مردان و سنت هاي مردسالارند، به طوري كه هويتشان در گرو حضور يك مرد مانند شوهر، برادر و نظير آن است. |
کد مقاله | 23286 |
تعداد بازدید | 283 |
|