عنوان | تأثیر آموزش کاربرد عملی مهارتهای روابط صمیمانه بر میزان رضایت جنسی و شادمانی زناشویی زنان متأهل |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه روانشناسی مثبت (مصوب وزارت علوم) سال 1 شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 52-41 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان متأهل رضایت جنسی برنامه کاربرد عملی مهارتهای ارتباط صمیمانه رابطه صمیمانه شادمانی زناشویی |
چکیده |
هدف پژوهش تعیین تأثیر آموزش برنامه کاربرد عملی مهارتهای ارتباط صمیمانه پیرز (PAIRS) بر میزان رضایت جنسی و شادمانی زناشویی زنان متاهل بود. پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی، با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری سه ماهه با گروه کنترل بوده است. به این منظور، تعداد 22 نفر از زنان متاهل شرکت کننده در پژوهش، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رضایت جنسی (ISS) هادسون، هاریسون و کروسکاپ و مقیاس شادمانی زناشویی (MHS) آرزین، ناستر و جونز استفاده شد. پس از اجرای پیشآزمون، برای گروه آزمایش، آموزش کاربرد عملی مهارتهای روابط صمیمانه در هشت جلسه بهصورت هر هفته یک جلسه دوساعته به شیوۀ گروهی ارایه شد، اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد مداخله آموزشی برنامه کاربرد عملی مهارتهای روابط صمیمانه باعث بهبود 44 درصدی رضایت جنسی و ارتقای 37 درصدی شادمانی زناشویی گروه آزمایش در پسآزمون شده است. نتایج پیگیری سه ماهه حاکی از تأثیر 42 درصدی این مداخله بر رضایت جنسی و تأثیر 36 درصدی بر شادمانی زناشویی بوده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که توانمندی زنان در سایه آموزش و یادگیری برنامه کاربرد عملی مهارتهای روابط صمیمانه با همسرانشان موجب افزایش رضایت جنسی و شادمانی زناشویی زنان متاهل در بلند مدت شده و استفاده از این برنامه آموزشی برای مشاوره پیش از ازدواج و زوج درمانی به منظور ارتقای کیفیت روابط زوجین توصیه میشود. |
کد مقاله | 23255 |
تعداد بازدید | 358 |
|