• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعیین نقش تجارب تحصیلی، جنسیت و وضعیت سکونت بر سلامت روان دانشجویان علوم انسانی
تعداد صفحات 16
نویسنده مسعود کیانی - جواد اژه‌ای - علی یزدخواستی
مشخصات نشریه دوفصلنامه پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری - دانشگاه اصفهان سال 5 شماره 2 پیاپی 9
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 56-41
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  سلامت روانی  تجارب تحصیلی  رشد فردی  رشد تحصیلی  دانشجویان علوم انسانی  وضعیت سکونت  
چکیده دانشجويان در دوره تحصيلي خويش تجارب تحصيلي متفاوتي دارند. اين تجارب نشات گرفته از عوامل متعدد فردي، محيطي و آموزشي است. هدف اصلي اين پژوهش، تعيين نقش تجارب تحصيلي بر سلامت روان دانشجويان بود. جامعه آماري پژوهش حاضر دانشجويان سال آخر علوم انساني دانشگاه اصفهان بودند كه با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي 160 نفر به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. به منظور ارزيابي متغيرهاي پژوهش از دو پرسشنامه SCL-90-R براي بررسي سلامت روان و از پرسشنامه رشد فردي و تحصيلي (PEDI) براي بررسي تجارب تحصيلي دانشجويان استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون t، تحليل واريانس چندمتغيري، همبستگي پيرسون و رگرسيون چندمتغيري تجزيه و تحليل شد. نتايج پژوهش نشان داد كه دانشجويان در تمامي مقياس ها از سلامت رواني قابل قبولي برخوردار بودند. اثر اصلي متغير جنسيت بر سلامت رواني دانشجويان معني دار بود و دانشجويان پسر از سلامت رواني بيشتري نسبت به دانشجويان دختر برخوردار بودند (05/0 p < ). اين در حالي بود كه اثر متغير نوع سكونت (بومي يا غيربومي) بر سلامت روان معني دار نبود. همچنين، يافته ها نشان داد كه بين تمامي مولفه هاي تجارب تحصيلي و ابعاد مختلف سلامت رواني دانشجويان، به جز مولفه مهارت هاي خودسازمان دهي و علايم جسماني (09/0-) رابطه منفي معني دار وجود دارد (05/0 p < ) و با استفاده از وضعيت تجارب تحصيلي دانشجويان مي توان سلامت روان ايشان را پيش بيني نمود ( ، 05/0 p < ). ضرايب رگرسيون براي پيش بيني سلامت روان بر اساس متغير تجارب تحصيلي در سه مولفه مهارت هاي شناختي، اجتماعي و خودسازمان دهي معني دار بود (05/0 p < )؛ ولي در مولفه مهارت هاي محاسباتي معني دار نبود. بر اين اساس، تجارب تحصيلي مناسب دانشجويان مي تواند عاملي تعيين كننده بر روي سلامت روان ايشان باشد و از طريق فراهم سازي امكانات و شرايط آموزشي اثربخش مي توان سلامت روان دانشجويان را تاحدود زيادي تضمين نمود.

کد مقاله 23135
تعداد بازدید 357

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397