• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل شکاف نسلی در ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی والدین و فرزندان در استان اصفهان
تعداد صفحات 22
نویسنده اسماعیل جهانبخش
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات جامعه‌شناختی جوانان (جامعه‌شناسي مطالعات جوانان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل - علمی پژوهشی سال 7 پیاپی 21
تاریخ انتشار بهار - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 66-45
زبان فارسی
کلید واژه ارزش‌های اجتماعی  شکاف نسلی  اصفهان  ارزش‌های فرهنگی  شکاف نسلی ارزشی  تجارت در دوره جامعه‌پذیری  قدرت در دوره جامعه‌پذیری  
چکیده دوران گذار از سنت به مدرنیته همراه با تحولات بزرگ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بوده است. یکی از مهمترین تغییرات حاصل از جامعه­ ی نوگرا را می­­­­­­­­­­توان در آنچه که به شکاف نسل­ها مشهور شده است، مشاهده نمود. بعلت سریع بودن روند تحولات، نسل والدین و نسل فرزندان در هر دهه نسبت به دهه ­ی قبل از آن از تمایلات، انتظارات، ارزشها و هنجارهای خاص خود برخوردار شده­­اند. دراین مقاله سعی برآن است که عوامل شکاف در ارزش­های دو نسل والدین و فرزندان مورد شناسایی قرار گرفته و راهکارهایی در جهت زدودن آثار منفی آن در خانواده ­ها و در جامعه ارائه نماید. کار میدانی تحقیق در استان اصفهان با روش پیمایش و با استفاده از تکنیک پرسشنامه صورت گرفت. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از دو نوع اعتبار محتوا و صوری و برای محاسبه پایایی از آزمون آلفا کرونباخ (میانگین ضریب آلفا = 0.78) استفاده شده است. حجم نمونه 1536 نفر و جامعه آماری شامل پدران و مادران (35 ساله و بیشتر) و پسران و دختران (15 تا 34 ساله) بوده­ اند. حجم نمونه بین گروه ­های چهارگانه پاسخگو، در نقاط شهری و روستایی بطور مساوی تقسیم شده و نمونه­ گیری به شیوه ­ی تصادفی طبقه ­ای چند مرحله­ ای انجام شده است. از آزمون فرضیات تحقیق نتایج زیر حاصل شده است: نسل فرزندان دارای گرایشات ارزشی مادی (اقتصادی–اجتماعی)، اما نسل والدین دارای گرایشات ارزشی معنوی (مذهبی- سنتی) بوده ­اند. بین تفاوت در ارزشهای فرهنگی - اجتماعی نسل­های والدین و فرزندان و تجارب و میزان قدرت آنها در دوران جامعه­ پذیری و نیز پایگاه اقتصادی- اجتماعی، میزان تحصیلات، میزان مطالعه کتاب و استفاده از ماهواره بطور مستقیم و بین استفاده از کانال­های تلویزیون داخلی و استفاده از اینترنت و نوع شغل پاسخگویان بطور معکوس رابطه معنی­ دار وجود دارد. تفاوت دو نسل بین ساکنین در شهر و در روستا و بین زنان و مردان فاقد رابطه معنی ­دار می­باشد.

کد مقاله 23080
تعداد بازدید 488

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397