• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش‌ بینی عضویت در شبکه‌های مجازی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس سبک‌های فرزندپروری و سازگاری
تعداد صفحات 16
نویسنده محمدعلی رستمی نژاد - احمدرضا شوکتی راد
مشخصات نشریه فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 10 شماره 2 پیاپی 38
تاریخ انتشار تابستان - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 208-193
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  سازگاری  عملکرد تحصیلی  سبک فرزندپروری  شبکه‌های مجازی  
چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین سهم سبک­های فرزندپروری و سازگاری اجتماعی در پیش‌بینی عضویت دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی در شبکه‌های اجتماعی و رابطه عضویت در شبکه‌ها با عملکرد تحصیلی آن‌ها بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری 350 پسر پیش‌دانشگاهی شهرستان بیرجند بود که از دبیرستان تیزهوشان بیرجند 80 نفر به‌صورت تمام‌شمار و از جامعه 270 نفری مشغول به تحصیل در 8 دبیرستان عادی به‌روش نمونه­گیری تصادفی خوشه‌ای 175 دانش­آموز از 4 دبیرستان شهید شهاب، امام حسین (ع)، شهید چمران، آیت­الله طالقانی، انتخاب شد. پرسشنامه­ سازگاری سینها و سینگ (1993) توسط دانش‌آموزان و پرسشنامه­ سبک‌های فرزندپروری بامریند (1971) توسط پدر و مادر آن­ها تکمیل و برای تحلیل داده‌ها از آزمون اتا و رگرسیون لجستیک استفاده شد. یافته­ها: یافته‌ها نشان داد، عضویت در شبکه­های اجتماعی با عملکرد تحصیلی رابطه­ ندارد (079/0 = Eta ، 752/0 = P)، سبک فرزندپروری اقتداری (087/11 Wald = ، 001/0 > P) و سازگاری اجتماعی (786/10 Wald = ، 001/0 > P) پیش‌بینی­ کننده عضویت دانش ­آموزان در شبکه­ های اجتماعی بود. سبک سهل‌گیرانه (114/0 > P) و استبدادی ( 823/0 > P) پیش ­بین­ کننده نبود؛ و رابطه عضویت در شبکه و سازگاری اجتماعی منفی بود (143/0- β = ، 001/0 > P ). همچنین رابطه سازگاری عاطفی با عضویت در شبکه‌ها معنی ­دار نبود. نتیجه‌گیری: با توجه به این یافته ­ها آموزش والدین و آگاهی آن­ها نسبت به اتخاذ سبک‌های فرزندپروری خود و آثار آن بر عملکرد تحصیلی و رشد اجتماعی فرزندان‌شان و نیز فراهم آوردن زمینه ارتباط حضوری هرچه بیش‌تر دانش‌آموزان با همسالان‌شان برای افزایش سازگاری اجتماعی آن‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد.

کد مقاله 23032
تعداد بازدید 454

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397