عنوان | پیش بینی عضویت در شبکههای مجازی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بر اساس سبکهای فرزندپروری و سازگاری |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 10 شماره 2 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 208-193 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری سازگاری عملکرد تحصیلی سبک فرزندپروری شبکههای مجازی |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش تعیین سهم سبکهای فرزندپروری و سازگاری اجتماعی در پیشبینی عضویت دانشآموزان پیشدانشگاهی در شبکههای اجتماعی و رابطه عضویت در شبکهها با عملکرد تحصیلی آنها بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری 350 پسر پیشدانشگاهی شهرستان بیرجند بود که از دبیرستان تیزهوشان بیرجند 80 نفر بهصورت تمامشمار و از جامعه 270 نفری مشغول به تحصیل در 8 دبیرستان عادی بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای 175 دانشآموز از 4 دبیرستان شهید شهاب، امام حسین (ع)، شهید چمران، آیتالله طالقانی، انتخاب شد. پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ (1993) توسط دانشآموزان و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (1971) توسط پدر و مادر آنها تکمیل و برای تحلیل دادهها از آزمون اتا و رگرسیون لجستیک استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد، عضویت در شبکههای اجتماعی با عملکرد تحصیلی رابطه ندارد (079/0 = Eta ، 752/0 = P)، سبک فرزندپروری اقتداری (087/11 Wald = ، 001/0 > P) و سازگاری اجتماعی (786/10 Wald = ، 001/0 > P) پیشبینی کننده عضویت دانش آموزان در شبکه های اجتماعی بود. سبک سهلگیرانه (114/0 > P) و استبدادی ( 823/0 > P) پیش بین کننده نبود؛ و رابطه عضویت در شبکه و سازگاری اجتماعی منفی بود (143/0- β = ، 001/0 > P ). همچنین رابطه سازگاری عاطفی با عضویت در شبکهها معنی دار نبود. نتیجهگیری: با توجه به این یافته ها آموزش والدین و آگاهی آنها نسبت به اتخاذ سبکهای فرزندپروری خود و آثار آن بر عملکرد تحصیلی و رشد اجتماعی فرزندانشان و نیز فراهم آوردن زمینه ارتباط حضوری هرچه بیشتر دانشآموزان با همسالانشان برای افزایش سازگاری اجتماعی آنها ضروری بهنظر میرسد. |
کد مقاله | 23032 |
تعداد بازدید | 454 |
|