عنوان | نقش تعاملی قومیت و جنس در تبیین تحول روانی اجتماعی دانشجویان |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 9 شماره 4 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 72-55 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنس تحولات اجتماعی قومیت قوم کرد فارس (استان) قوم لر قوم ترک و کرد و لر تحول روانی اثر تعاملی قوم ترک |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش تعیین نقش تعاملی قومیت والدین فارس، تُرک، کُرد، لُر بر تحول رواني-اجتماعي فرزندان دختر و پسرشان بود. روش: روش پژوهش علي-مقايسهاي و جامعه آماری دانشجویان استان البرز در سال تحصیلی 94-1393 بود. با روش نمونه گیری چندمرحله ای از میان 29474 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان، آزاد اسلامی واحد کرج و دانشکده کشاورزی 400 نفر و از هر قوم 100 دانشجو شامل50 دختر و 50 پسر انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه تحول رواني-اجتماعي هاولي (1988) بود. یافته ها: نتایج نشان داد نمره نگرشهای مثبت بهترتیب در دانشجویان فارس، کُرد و تُرک بیش از دانشجویان لُر (58/8 = F ، 0001/0 > P ) و نمره نتیجه تحول دانشجویان فارس و تُرک بیش از دانشجویان لُر (25/5 = F، 01/0>P)؛ و اثر تعاملي جنس × قوميت تنها برای نگرشهای مثبت معنادار (22/4 = F ، 006/0 > P ) و بالاترین نمره در نگرشهای مثبت متعلق به دختران تُرک و پسران کُرد؛ در دختران قوم لُر بیش از پسران همین قوم بود؛ و درمجموع با آنکه رشد نگرشهای مثبت دختران و پسران قوم لُر در حد مطلوبی بود اما از اقوام دیگر کمتر بود. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود جنبه هایی از مشترکات فرهنگی، تربیتی، رفتاری و مذهبی هریک از اقوام به ویژه قوم لُر که بر تحول رواني-اجتماعي فرزندان دختر و پسر آنها تاثیری منفی دارد، شناسایی و برنامه های آموزشی برای اصلاح آنها تدوین شود. |
کد مقاله | 23030 |
تعداد بازدید | 265 |
|