عنوان | اثربخشی آموزش تصویرسازی ارتباطی بر كیفیت روابط زناشویی زوجها |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 9 شماره 4 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 53-37 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط زناشویی تعارض در روابط زناشویی کیفیت رابطه زناشویی تعارض زناشویی ايماگوتراپی |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تصویرسازی ارتباطی بر كیفیت روابط زناشویی زوجها بود. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه و جامعه آماری شامل 54 زوج مراجعهکننده به مرکز مشاوره خانواده آموزش و پرورش و مرکز مشاوره ارمغان شهرستان بهبهان بود. از میان آنها 16 زوج داوطلب به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به دو گروه 8 زوجی تقسیم شد. ابزار پژوهش پرسشنامه کیفیت روابط زناشویی پری 2004 و آموزش تصویرسازی ارتباطی هندریکس 1990 بود که به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای هر هفته دو جلسه اجرا شد. یافتهها: نتایج بیانگر افزایش نمره کیفیت روابط زناشویی (694/11 = F ، 005/0 P < ) خشنودی در ارتباط (218/15 = F، 008/0 P < )، میزان سپری کردن زمان زوجها با یکدیگر (180/35 = F ، 001/0 P < )، احتمال جدایی (589/26 = F، 003/0 P < )، فراوانی اختلاف (994/ 28 = F ، 001/0 P < ) و مدیریت تعارض (162/7 =F ، 011/0P < ) و پایداری اثر آموزش بر کیفیت روابط زناشویی (791/7 = F، 019/0 P < ) خشنودی در ارتباط (881/25 = F، 004/0 P < )، میزان سپری کردن زمان زوجها با یکدیگر (450/32 = F، 001/0 P < )، احتمال جدایی (449/16 = F ، 002/0 P < )، فراوانی اختلاف (956/28 = F، 001/0 P < ) و مدیریت تعارض (162/8 = F، 050/0 P < ) در مرحله پیگیری یکماهه بود. نتیجهگیری: استفاده از روش تصویرسازی ارتباطی بهعلت ملموس کردن و عینیسازی مشکلات ارتباطی و ارائه راهحلهای مناسب میتواند در کیفیت روابط زناشویی زوجها تاثیر داشته و روش مفیدی باشد. |
کد مقاله | 23029 |
تعداد بازدید | 384 |
|