عنوان | مقایسه سبکهای فرزندپروری و آسیبهای روانی در دختران فراری و عادی |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 9 شماره 2 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 63-43 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | خانواده دختران فراری فرار دختران آسیبهای روانی دختران عادی والدین دختران فراری سبک فرزندپروری |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین و مقایسه سبکهای فرزندپروری و آسیبهای روانی در دختران فراری و عادی بود. روش: روش پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری شامل 968 دختر فراری در سازمان بهزیستی و امنیت اخلاقی ناجا شهر تهران در سال 1393 بود. به روش نمونه گیری هدفمند 50 نفر از آنها با کسب رضایت آگاهانه انتخاب و با 50 نفر از دختران مدارس متوسطه که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده بودند همتاسازی شدند. بهمنظور گردآوری داده های پژوهش، فهرست بازبینی علائم مرضی 90 سوالی تجدید نظر شده دراگویتس، لیپمن و کووی (1973) و پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (1972) بین شرکت کننندگان توزیع و داده ها به روش شاخص های توصیفی و تحلیل واریانس تک متغیره تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آسیب روانی و شیوههای فرزندپروری دختران فراری از منزل و عادی متفاوت است. دختران فراری نسبت به دختران عادی سطح بالایی از آسیبهای روانی را داشتند و بیشتر شیوه های استبدادی و سهل گیرانه را تجربه کرده بودند. نتیجه گیری: بهنظر میرسد آسیب روانی و سبکهای فرزندپروری نامناسب میتواند زمینه ساز فرار دختران از منزل را فراهم و خود فرار زمینه آسیبهای بیشتر را ایجاد کند، لذا نیازمند است که در جهت کاهش آسیبهای روانی و آموزش سبکهای فرزندپروری مطلوب مداخلات لازم صورت گیرد. |
کد مقاله | 23013 |
تعداد بازدید | 282 |
|