عنوان | اثربخشی مداخله روانشناسی وحدت مدار بر تنیدگی و رابطه مادر کودک مادران کودکان درخودمانده |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 9 شماره 1 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | بهار - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 40-23 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تنیدگی تنیدگی مادران رابطه مادر کودک درخودماندگی کودکان درخودمانده روانشناسی وحدت مدار |
چکیده |
این پژوهش اثر شرکت در جلسه های آموزش مفاهیم روانشناسی وحدت مدار بر تنیدگی و رابطۀ مادر- کودک مادران کودکان اُتیستیک را بررسی می کند. روش: روش نیمه آزمايشي و طرح پيش-آزمون- پس آزمون با گروه گواه در این پژوهش بکار بسته شد. جامعۀ آماری پژوهش، 35 نفر از مادران تهرانی دارای کودکان اُتیستیک مراجعه کننده به مرکز آموزشی- توانبخشی کودکان اُتیستیک (به آرا) در سال 1393 بوده است. از میان این نمونۀ در دسترس، 16 نفر داوطلب به عنوان نمونه تحقیق در پژوهش، در دو گروه آزمایش وگواه گمارده شدند. اعضای گروه آزمايش در هشت جلسۀ مداخلۀ روانشناسی وحدت مدار شرکت نموده و هشت جلسۀ تمرین در منزل را تجربه کردند و اعضای گروه گواه در ليست انتظار برای مداخلات آتی قرار گرفتند. پرسشنامۀ تنیدگی ادراک شده (PSS)، کوهن، کامارک و مرملستین (1983)، و مقیاس ارزیابی رابطۀ مادر- کودک(MCRE) ، راس (1961) ابزارهای این پژوهش بود، برای تجزيه و تحليل داده ها از آزمون غیرپارامتريك یومن ویتنی استفاده شد. |
کد مقاله | 23011 |
تعداد بازدید | 486 |
|