عنوان
|
بررسی مقایسهای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی در دختران دانشآموز دارای مادران شاغل و غیر شاغل |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
فاطمه سندی - مهناز خسرو جاويد - شینا زینعلی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی تربیتی - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن - علمی پژوهشی سال 4 شماره 4 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
66-53 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر سلامت روانی دختران هوش هیجانی مادران خانهدار سلامت روانی دانشآموزان دختر عملکرد تحصیلی مادر شاغل سلامت روانی
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر ومقایسه آن در دختران دانش آموز دارای مادران شاغل و غیرشاغل بوده است. 328 نفر از دانش آموزان مدارس راهنمایی تحصیلی از دو ناحیه آموزش و پرورش شهرستان رشت در سال تحصیلی 1391-1390 به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به پرسشنامه های هوش هیجانی بار-ان و سلامت روانی گلدبرگ و هیلر پاسخ دادند. نتایج تحلیل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد در هر دو گروه دختران دارای مادران شاغل و غیرشاغل بین همه مولفه های هوش هیجانی و همه مولفه های سلامت روانی همبستگی منفی و معنادار در سطح کمتر از 01/0 وجود داشت. نتایج آزمون T بیانگر آن بود که از لحاظ هوش هیجانی، سلامت روانی و مولفه های آنان تفاوتی بین دو گروه دختران دارای مادران شاغل وغیرشاغل وجود نداشت اما از لحاظ عملکرد تحصیلی این تفاوت معنادار و به نفع دختران مادران شاغل بدست آمد.
|