عنوان | اثربخشی آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر افزایش رضایت زناشویی (زنان متقاضی طلاق شهر بیجار) |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه رفاه اجتماعی - دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی، گروه پژوهشی رفاه اجتماعی - علمی پژوهشی سال 15 شماره 2 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 94-73 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی آموزش گروهی زنان متقاضی طلاق تحلیل ارتباط متقابل بیجار (شهرستان) |
چکیده |
مقدمه: این پژوهش به منظور اثر بخشی آموزشی گروهی تحلیل رفتار متقابل بر افزایش رضایت زناشویی زنان مراجعه کننده به مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طللاق شهرستان بیجار انجام شده است. روش: طرح مورد استفاده در این پژوهش، طرح آزمایشی (آزمایه داری گروه کنترل تصادفی) است. جمعیت مطالعه، کلیه زنان مراجعه کننده به مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق در سال 1390 در شهرستان بیجار بودند. با اجرای پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ در زنان مراجعه کننده به مرکز مداخله مذکور 60 زن در دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل (30 نفر) به طور تصادفی قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت 1 ماه، تحت 8 جلسه آموزش گروهی بر اساس رویکرد تحلیل رفتار متقابل قرار گرفت. گروه کنترل تحت مداخله نما ( خواندن رمان بینوایان) قرار گرفتند و در پایان از هر دو گروه پس آزمون، گرفته شد. یافته ها: نتایج تحلیل هم پراکنش (کوواریانس) نشان داد که آزمون گروهی براساس رویکرد تحلیل رفتار متقابل موجب افزایش معنا داری در سطح رضایت زناشویی زنان شرکت کننده، شده است. بحث: آموزش گروهی بر اساس رویکرد تحلیل رفتار متقابل را میتوان روش آموزشی مناسبی جهت افزایش رضایت زناشویی در زنان و پیشگیری از طلاق دانست. |
کد مقاله | 22963 |
تعداد بازدید | 219 |
|