عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی مبتنی بر منبع کنترل درونی در افزایش رضایت زناشویی |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره (مصوب وزارت علوم) سال 5 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 115-101 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی مهارت ارتباطی منبع کنترل درونی آموزش مهارتهای ارتباطی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی مبتنی بر منبع کنترل درونی در افزایش رضایت زناشویی است. روش پژوهش، از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل دانشجویان متأهل دانشگاه فرهنگیان بابل بود. نمونه اولیه شامل 100 زوج بود، که به روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. سپس از این جامعه، زوج هایی که در ابزار پژوهشی(مقیاس رضایت زناشویی و منبع کنترل) نمرات شان از میانگین نمونه کمتر بود، 20 زوج انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه ( 10 زوج در گروه آزمایش و 10 زوج در گروه کنترل) جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه تشخیصی، تست رضایت زناشویی انریچ و مقیاس منبع کنترل راتر بود. دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که، آموزش مهارت های ارتباطی مبتنی بر منبع کنترل درونی در افزایش رضایت زناشویی مؤثر بوده است. بنابراین، مداخلۀ آموزشی مبتنی بر منبع کنترل درونی می تواند به عنوان یکی از روش های مداخله ای برای زوج هایی که از نارضایتی زناشویی رنج می برند مورد استفاده قرار گیرد. |
کد مقاله | 22954 |
تعداد بازدید | 297 |
|