عنوان | رابطه سازگاری زناشویی و راهبردهای مقابلهای با انسجام خانواده: در نمونهای از زنان معلم |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 10 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 32-15 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | راهبردهای مقابلهای انسجام خانواده معلمان زن سازگاری زناشویی سبک مقابله مسئلهمدار طلاق |
چکیده |
در عصر حاضر طلاق و آسیب های ناشی از آن یکی از مشکلات جدی در ارتباط با سلامت خانواده و جامعه قلمداد می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین راهبردهای مقابله ای و سازگاری زناشویی با انسجام خانواده بر روی زنان معلم انجام شد. این پژوهش از نوع همبستگی است، بدین منظور 120 معلم زن به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه های مقابله با موقعیت های استرس اندلر و پارکر (1990)، ابعاد سازگاری زناشویی بابسی (1995) و انسجام سازمان یافته خانواده فیشر (1992) پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss.ver.18 انجام شد. نتایج در قالب آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی گام به گام گزارش شد. بر اساس یافته های پژوهشی راهبردهای مقابله ای مسئله محور (40/0 r =) و سازگاری زناشویی ( 62/0 r =) با انسجام خانواده همبستگی مثبت معنادار دارند (0۱/۰ > P). همچنین بین سازگاری زناشویی و راهبردهای مقابله ای مسئله محور همبستگی مثبت معنادار ( 36/0 r =) بدست آمد (0۱/۰ > P). نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که سازگاری زناشویی و راهبردهای مقابله ای مسئله محور به طور معناداری 42/0 از واریانس انسجام خانواده را پیش بینی میکنند. نتایج این تحقیق بر اهمیت متغیرهای سازگاری زناشویی و راهبردهای مقابله ای در ارتباط با ارتقاء سطح سلامت خانواده در جهت پیشگیری از طلاق حمایت می کند. بر این اساس آموزش متغیرهای پیش گفت در جهت ارتقاء انسجام خانواده توصیه می شود. |
کد مقاله | 22943 |
تعداد بازدید | 309 |
|