عنوان
|
مقایسه اثربخشی بازی درمانی انفرادی و بازی درمانی همراه با خانواده درمانی بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
سهیلا ترابی مخصوص - مهدیه رحمانیان - پگاه فرخزاد - هوشنگ علیبازی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه مشاوره کاربردی - دانشگاه شهید چمران اهواز - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
36-23 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشکلات رفتاری کودکان اختلال بیش فعالی کم توجهی اختلالات رفتاری خانواده درمانی کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه بازی درمانی
|
چکیده
|
اختلال بیش فعالی/نقص توجه یکی از شایعترین اختلالهای روانشناختی دوران کودکی است، بنابراین شناسایی روش درمانی مؤثر و ماندگار بسیار مهم است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازیدرمانی انفرادی با بازیدرمانی توأم با خانوادهدرمانی در کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به ADHD بود. 20 کودک 12-7 ساله مقطع دبستان مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقص توجه برای مصاحبه بالینی انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش گمارده شدند. والدین در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون سیاهه رفتاری کودکان (CBCL) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از نرم افزار\r\n 21- SPSS و روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هر دو روش درمانی در کاهش مشکلات رفتاری کودکان مؤثرند. اگرچه در کاهش مشکلات اجتماعی، توجه و برونیسازی بین دو روش درمانی تفاوت مشاهده نشد، اما دو گروه در کاهش مشکلات برونیسازی و تفکر با یکدیگر متفاوت بودند. پژوهش حاضر بیانگر این است که گرچه اثربخشی دو روش درمانی در کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقص توجه یکسان است، اما نگاه کردن به این اختلال از دیدگاه سیستماتیک و خانوادهدرمانی اثرگذارتر خواهد بود.
|