عنوان
|
رابطه علی پیوند والدینی با قلدری در مدرسه با میانجی گری ویژگیهای شخصیتی دانشآموز و کیفیت ارتباط معلم دانشآموز: یک مدل پیشنهادی |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
راضیه منصوری نژاد - ناصر بهروزی - منیجه شهنی ییلاق |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه مشاوره کاربردی - دانشگاه شهید چمران اهواز - علمی پژوهشی شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
62-41 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
کیفیت ارتباط پیوند والدینی پنج عامل شخصیت قلدری در مدرسه جو تعاملی معلم دانشآموز کیفیت ارتباط معلم دانشآموز
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی علی پیوند والدینی با قلدری در مدرسه با میانجی گری ویژگیهای شخصیتی دانش آموز و کیفیت ارتباط معلم-دانش آموز بود. 200 دانش آموز پسر سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از ابزار پیوند والدینی (PBI)، پرسشنامه شخصیتی نئو-فرم کوتاه ((NEO-FFI، قلدری در مدرسه (BS) و کیفیت ارتباط معلم-دانش آموز( IT-SR ) جمعآوری شدند. ارزش مدل پیشنهادی با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت. نتایج نشان داد تمام مسیرهای مستقیم، به جزء مسیر مستقیم پیوند با مادر به روان رنجوری، پیوند با پدر به قلدری در مدرسه، روان رنجوری به قلدری در مدرسه، وجدانی بودن به قلدری در مدرسه و گشودگی به تجربه به قلدری در مدرسه معنیدار بودند. همچنین مسیرهای غیرمستقیم پیوند با مادر از طریق برونگرایی روی قلدری در مدرسه، پیوند با پدر از طریق برون گرایی و روان رنجوری روی قلدری در مدرسه، وجدانی بودن از طریق اعتماد به معلم روی قلدری در مدرسه، توافق جویی از طریق اعتماد به معلم روی قلدری در مدرسه و گشودگی به تجربه از طریق اعتماد به معلم روی قلدری در مدرسه، معنی دار بودند. در مجموع، پیوند والدینی مناسب ( مراقبت بالا و حفاظت کم) به واسطه خصوصیات فردی و اعتماد به معلم به عنوان یک میانجی بانفوذتر میتوانند قلدری در مدرسه را کاهش دهند. لذا، نقش محوری خانواده، معلم و ویژگیهای فردی دانش آموزان باید در کانون توجه مداخلات و برنامه ریزیها مرتبط با کاهش مشکلات رفتاری باشد.
|