• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه علی پیوند والدینی با قلدری در مدرسه با میانجی‌ گری ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموز و کیفیت ارتباط معلم دانش‌آموز: یک مدل پیشنهادی
تعداد صفحات 22
نویسنده راضیه منصوری نژاد - ناصر بهروزی - منیجه شهنی ییلاق
مشخصات نشریه دوفصلنامه مشاوره کاربردی - دانشگاه شهید چمران اهواز - علمی پژوهشی شماره 1
تاریخ انتشار 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 62-41
زبان فارسی
کلید واژه کیفیت ارتباط  پیوند والدینی  پنج عامل شخصیت  قلدری در مدرسه  جو تعاملی معلم دانش‌آموز  کیفیت ارتباط معلم دانش‌آموز  
چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه­ ی علی پیوند والدینی با قلدری در مدرسه با میانجی­ گری ویژگی­های شخصیتی دانش ­آموز و کیفیت ارتباط معلم-دانش ­آموز بود. 200 دانش ­آموز پسر سال دوم دبیرستان‌های شهر اهواز به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. داده ­ها با استفاده از ابزار پیوند والدینی (PBI)، پرسشنامه شخصیتی نئو-فرم کوتاه ((NEO-FFI، قلدری در مدرسه (BS) و کیفیت ارتباط معلم-دانش ­آموز( IT-SR ) جمع‌آوری شدند. ارزش مدل پیشنهادی با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت. نتایج نشان داد تمام مسیرهای مستقیم، به جزء مسیر مستقیم پیوند با مادر به روان­ رنجوری، پیوند با پدر به قلدری در مدرسه، روان­ رنجوری به قلدری در مدرسه، وجدانی بودن به قلدری در مدرسه و گشودگی به تجربه به قلدری در مدرسه معنی‌دار بودند. همچنین مسیرهای غیرمستقیم پیوند با مادر از طریق برون­گرایی روی قلدری در مدرسه، پیوند با پدر از طریق برون­ گرایی و روان­ رنجوری روی قلدری در مدرسه، وجدانی بودن از طریق اعتماد به معلم روی قلدری در مدرسه، توافق­ جویی از طریق اعتماد به معلم روی قلدری در مدرسه و گشودگی به تجربه از طریق اعتماد به معلم روی قلدری در مدرسه، معنی­ دار بودند. در مجموع، پیوند والدینی مناسب ( مراقبت بالا و حفاظت کم) به واسطه خصوصیات فردی و اعتماد به معلم به عنوان یک میانجی بانفوذتر می­توانند قلدری در مدرسه را کاهش دهند. لذا، نقش محوری خانواده، معلم و ویژگی­های فردی دانش ­آموزان باید در کانون توجه مداخلات و برنامه­ ریزی­ها مرتبط با کاهش مشکلات رفتاری­ باشد.

کد مقاله 22935
تعداد بازدید 287

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397