عنوان | اهمال کاری تحصیلی نوجوانان در گونههای مختلف خانواده: مدل بافتنگر فرآیند و محتوای خانواده |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مشاوره کاربردی - دانشگاه شهید چمران اهواز - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار | 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 68-49 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | گونههای خانواده وظیفهشناسی اهمال کاری تحصیلی اهمال کاری مدل فرایند و محتوای خانواده |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اهمال کاری تحصیلی نوجوانان در گونه های مختلف خانواده (سالم، ناسالم، مشکل دار محتوایی و مشکل دار فرآیندی) بر اساس مدل بومی بافت نگر فرآیند و محتوای خانواده بود. 493 دانش آموز (212 دختر، 281 پسر) دو سال اول دوره اول متوسطه مقدماتی (کلاسهای هفتم و هشتم) از 8 دبیرستان از نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از مقیاس اهمال کاری و وظیفه شناسی و مقیاس های خودگزارشی فرآیند و محتوای خانواده انجام شد. به منظور مقایسه مؤلفههای اهمال کای و وظیفهشناسی در گونههای مختلف خانواده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) با استفاده از نرمافزار آماری 16-SPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین گونه های مختلف خانواده از نظر همه مؤلفههای مقیاس اهمال کاری و وظیفه شناسی (به جز مؤلفهی وظیفه شناسی) تفاوت معنادار وجود دارد. در مجموع، یافتهها نقش خانواده سالم در مدل بومی بافتنگر فرایند و محتوای خانواده را در داشتن فرزندانی با اهمالکاری تحصیلی کمتر مورد تایید قرار دادند. |
کد مقاله | 22930 |
تعداد بازدید | 403 |
|