عنوان | اثربخشی برنامه آموزش مهارت جرأت ورزی بر میزان کمرویی و خودپنداره کلی دختران نوجوان |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 7 شماره 1 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار | بهار - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 199-181 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان خودپنداره جرأت ورزی کمرویی نوجوانان دختر کمرویی کمرویی دختران خودپنداره نوجوانان دختر خودپنداره نوجوانان مهارتهای جرأت ورزی آموزش جراتمندی |
چکیده |
این مطالعه با هدف تاثیر آموزش جرات مندی بر میزان کمرویی و خود پنداره کلی دختران نوجوان مقطع متوسطه اول انجام شد. روش این پژوهش، شبه آزمایشی با طرح مطالعه پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل نامعادل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال اول مقطع متوسطه اول شهر کرمانشاه بودند که از این جامعه به روش نمونه گیری در دسترس دو کلاس پایه اول دوره اول متوسطه انتخاب شد. به یک کلاس 32 نفره مهارت جرات مندی آموزش داده شد و کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل که سابقه شرکت در کلاسهای آموزش جرات مندی را نداشتند در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه خودپنداره بک و کمرویی چیک بریکز بود. در گروه آزمایش مهارت جراتمندی به مدت 4 جلسه آموزش داده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمره پس آزمون کمرویی و خوپنداره گروه آزمایش با گروه کنترل تفاوت آماری معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارت جراتمندی در کاهش میزان کمرویی و بهبود خودپنداره دانش آموزان دختر نوجوان تاثیر مثبت دارد و با توجه به اینﮐﻪ آﻣﻮزش مهارتهای زﻧﺪﮔﯽکوتاه مدت را به آسانی میتوان در مدارس اجرا نمود توصیه میگردد برنامه آموزشی مدون در برنامه های مدارس گنجانده شده و با مشارکت ﻣﺸﺎوران و رواﻧﺸﻨﺎﺳﺎن در ﻣﺪارس اجرا گردد. |
کد مقاله | 22912 |
تعداد بازدید | 413 |
|