• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي رابطه هویت فرهنگي و اجتماعي با اعتقاد به حجاب در بين دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد مشهد
تعداد صفحات 29
نویسنده جواد جعفری گرمجان - احمد فولادیان
مشخصات نشریه فصلنامه فقه و تاریخ تمدن - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد - مصوب دانشگاه آزاد سال 9 پیاپی 35
تاریخ انتشار بهار - 1392
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 37-9
زبان فارسی
کلید واژه هویت فرهنگی  هویت فردی  هویت اجتماعی  دانشجو  هویت ملی  هویت دینی  مشهد  دانشگاه آزاد اسلامی  هویت قومی  هویت جمعی  هویت خانوادگی  اعتقاد به حجاب  هویت عرفی  هویت ارزشی  
چکیده هدف اين تحقيق بررسي هويت فرهنگي و اجتماعي با اعتقاد به حجاب مي باشد. اين مقاله حاصل يك كار پژوهشي است كه به صورت پيمايشي و با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي بين 380 نفر از دانشجويان دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامي مشهد در نيمسال دوم سال تحصيلي 1392 – 1391 با پرسش نامه اي خود اجرا شده كه ضريب آلفاي كرونباخ سوالات تحقيق ( 717/0) است.\r\nدر اين پژوهش مقياس هويت فرهنگي و اجتماعي با ابعاد « هويت ملي، هويت ديني و هويت عرفي و ارزشي، هويت فردي، هويت جمعي، هويت خانوادگي و هويت قومي » و مقياس نهايي اعتقاد به حجاب به عنوان متغير وابسته با مولفه هاي « رعايت حجاب، تمايل به رعايت حجاب، اعتقاد به حجاب، پيامدهاي حجاب » با پرسش نامه اي محقق ساخته مورد سنجش و اندازه گيري قرار گرفته است. براي تحليل داده ها از ضريب همبستگي پيرسن و رگرسيون چند متغيره استفاده شده است. \r\nنتايج نشان مي دهد بين هويت فرهنگي و اجتماعي با اعتقاد به حجاب رابطه مثبت دارد. هم چنين بين برخي ابعاد هويت فرهنگي و اجتماعي (هويت ملي، هويت ديني و هويت عرفي و ارزشي، هويت خانوادگي و هويت قومي) با اعتقاد به حجاب رابطه مثبت وجود دارد. تحليل رگرسيون چند متغيره نشان مي دهد، قدرت تبيين مدل رگرسيون 525/0 است، بدين معنا كه 28 % تغييرات اعتقاد به حجاب بر اساس متغير هاي مدل و 72 % باقي مانده با ساير متغيرهاي خارج از مدل تبيين مي گردد كه متغير هويت ديني و هويت قومي از ابعاد اجتماعي و فرهنگي بيشترين ميزان تاثير را بر ميزان اعتقاد به حجاب داشته است.

کد مقاله 22870
تعداد بازدید 238

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397