• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان حکم ازدواج با زنان اهل کتاب در قرآن کریم
تعداد صفحات 32
نویسنده علی عندلیبی - رضا عندلیبی
مشخصات نشریه دوفصلنامه قرآن، فقه و حقوق اسلامی - انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه - مصوب حوزوی سال 1 شماره 1
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 44-13
زبان فارسی
کلید واژه ازدواج با اهل کتاب  ازدواج با زنان اهل کتاب  ازدواج دائم  اهل کتاب  کافر کتابی  ازدواج مرد مسلمان با زن کافر اهل کتاب  ازدواج موقت  ازدواج مرد مسلمان با زن اهل کتاب  
چکیده اين مقاله فقط از منظر قرآني و فارغ از رواياتي که در اين موضوع از ائمه اطهار ‰ وارد شده است، به بررسي حکم ازدواج با زنان اهل کتاب مي پردازد. البته رواياتي که در آنها به آيات قرآن کريم اشاره شده است، در موارد نياز مطرح مي شود. از مجموع اين بررسي ها مشخص مي شود که از ميان آيات حليت، فقط دلالت آيه پنجم سوره مائده «والمحصنات من الذين اوتواالکتاب من قبلکم» بر جواز ازدواج با زنان اهل کتاب تام است، ولي در دلالت تمامي آيات دال بر حرمت خدشه وجود دارد.\r\nاما فارغ از اشکالاتي که بر استناد به تک تک آيات دال بر حرمت وارد مي شود، آنچه مشکل را حل مي کند اينکه همه اين آيات عام اند و آيه سوره مائده خاص است. از سوي ديگر، در عموم و خصوص مطلق، جمع عرفي بر تقديم خاص بر عام است، بنابراين عمومات نهي از ازدواج با مطلق کفار به وسيله آيه «والمحصنات» که ازدواج با گروهي از کفار (اهل کتاب) را جايز دانسته است، تخصيص مي خورد و با وجود جمع عرفي، نوبت به نسخ آيات و يا تعارض آنها نمي رسد و بي هيچ اشکالي حليت ازدواج با اهل کتاب از قرآن کريم استفاده مي شود.\r\n\r\nچکيده عربي:\r\nالملخص يتناول المقال حکم الزواج بالکتابيات من منظار القرآن مع غض النظر عن الروايات الواردة عن أئمة أهل البيت ‰ في الموضوع. نعم ربما تم التعرض الي الروايات التي اشارت الي الآيات و تخلص الدراسات الي أن الآية الخامسة من سورة المائدة و حسب، تبيح الزواج و هي قوله تعالي: «والمحصنات من الذين ‏أوتوا الکتاب من قبلکم» و اما دلالة بقية الآيات علي الحرمة فلاتخلوا من إشکال.\r\nو مع قطع النظر عن الاشکالات الواردة علي الاستدلال بالحرمة في کل آية علي حدة الا أن الذي يهون الخطب هو أن جميع تلک الآيات عامة و آية سورة المائدة خاصة والجمع العرفي يقتضي تقديم الخاص علي العام. فالآيات العامة الناهية عن الزواج بمطلق الکفار تخصص بأية «والمحصنات» التي تبيح الزواج بجماعة خاصة من الکفار (أهل الکتاب). و إذا أمکن الجمع العرفي فلاداعي للقول بنسخ الآيات أوالتعارض و عليه فإن الزواج بالکتابيات في القرآن جائز دون وجود أي إشکال.

کد مقاله 22593
تعداد بازدید 367

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397