عنوان | بررسی میزان توجه به جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامه درسی |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق) - مصوب حوزوی سال 5 شماره 2 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 151-129 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | معلمان ابتدایی برنامههای درسی نگرش معلمان اخلاقمداری جایگاه خانواده |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه خانواده مبتنی بر اخلاقمداری و مؤلفههای آن در برنامۀ درسی مدارس ابتدایی از منظر معلمان است. روش پژوهش در محدودۀ روشهای توصیفی و نوع تحقیق، کابردی است. جامعۀ آماری پژوهش را همۀ معلمان مقطع ابتدایی شهرستان «دیواندره» تشکیل دادهاند. نمونۀ آماری پژوهش شامل 210 نفر که با استفاده از روش تصادفی طبقهای بهطوریکه همۀ اعضا شانس مساوی برای انتخابشدن داشته باشند، صورتگرفته است. ابزار اندازهگیری تحقیق، بهجز منابع کتابخانهای، از پرسشنامۀ محققساخته برای سنجش نظرات استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها به دو صورت توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و تحلیلی (t) استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که میزان توجه به مفهوم خانواده مبتنی بر اخلاقمداری در برنامه درسی ابتدایی از دیدگاه معلمان آن دوره تحصیلی، در ابعاد تربیتی و آموزشی و همچنین در بعد مدیریتی نامطلوب ارزیابی شده است. همچنین نتایج پژوهش نشاندهندۀ این است که در ابعاد حقوقی و تکلیفی و عاطفی، توجه کافی و لازم شده و از دید نمونۀ آماری مطلوب ارزیابی شده است. |
کد مقاله | 22588 |
تعداد بازدید | 334 |
|