عنوان | رابطه بين ميزان دينداري با سبک تربيتي خانواده در بين دانشآموزان دوره متوسطه |
تعداد صفحات | 45 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش در علوم انتظامي - معاونت تربيت و آموزش ناجا سال 3 شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 187-143 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تربیت خانواده دانشآموزان دبیرستانی سبکهای تربیتی میزان دینداری |
چکیده |
هدف اين پژوهش، بررسي رابطه بين ميزان دينداري و سبك تربيتي خانواده در بين دانش آموزان است. روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. جامعه آماري اين پژوهش را كليه دانش آموزان دختر و پسر سال دوم دبيرستان هاي ناحيه يك شهر همدان در سال تحصيلي 92-1391 كه مشغول تحصيل بوده اند و تعداد آنها 2955 نفر است، را تشكيل مي دهد. در اين پژوهش با استفاده از شيوه نمونه گيري تصادفي طبقه ايي نسبتي و بر اساس جدول كرجسي و مورگان تعداد341 نفر به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. براي گردآوري اطلاعات از دو پرسشنامه استاندار سنجش دينداري و ابعاد رفتاري والدين (سبك هاي تربيتي خانواده) استفاده شد كه پايايي آنها براساس آلفاي كرانباخ به ترتيب سنجش دينداري، 927% و سبكهاي تربيتي خانواده، 852% بدست آمد . نتايج پژوهش نشان داد كه ميزان باورهاي ديني دانش آموزان پايه دوم دبيرستان هاي ناحيه 1همدان بالاتر از حد متوسط است و با توجه به بالا بودن فراواني سبك تربيتي مقتدرانه و بعد، سهل گيرانه، چنين به نظر مي رسد سبك تربيتي غالب دانش آموزان به ترتيب مقتدرانه وسهل گيرانه است. بنابر اين ميزان دينداري دانش آموزان با سبك تربيتي خانواده مقتدرانه بيشتر از ميزان دينداري دانش آموزان با سبك تربيتي خانواده بي تفاوت است. اما بين ساير سبك هاي تربيتي خانواده از نظر ميزان دينداري فرزندانشان تفاوت معناداري مشاهده نشد. |
کد مقاله | 22585 |
تعداد بازدید | 249 |
|