عنوان | فراتحليل تحقيقات درباره تأثير بعد خانوار بر موفقيت تحصيلي فرزندان (آيا فرزند بيشتر موجب موفقيت تحصيلي كمتر ميشود؟) |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی (مصوب وزارت علوم) سال 4 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 202-183 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بعد خانوار موفقیت تحصیلی فرزندان فراتحلیل بررسی تطبیقی |
چکیده |
يكي از نگراني هاي خانواده ها در خصوص افزايش مواليد، پايين آمدن پيشرفت تحصيلي فرزندانشان است. اين نگراني مبتني بر فرضيه اي غالب است كه فرزند بيشتر، موفقيت تحصيلي آنها را كاهش مي دهد. در اين مقاله تلاش شده از طريق فراتحليل مطالعات تجربي در كشورهاي گوناگون، فرضيه غالب را به چالش كشيده و امكان طرح فرضيه يا فرضيه هاي رقيب در خصوص رابطه بعد خانوار و موفقيت تحصيلي فرزندان را مطرح كند. نتيجه نشان مي دهد: برخي مطالعات با تبعيت از نظريه هايي مانند مدل رقيق شدگي منابع و مدل تلاقي، به اين نتيجه رسيده اند كه اين دو رابطه منفي دارند. اما اين تحقيقات توسط ديگران چون اللويد و كلي به نقد كشيده شده و آنها نشان داده اند كه رابطه معنا دار ميان بعد خانوار و موفقيت تحصيلي وجود ندارد. از نظر معتقدان به رابطه منفي، اندازه خانوار از طريق متغيرهاي واسط بر موفقيت تحصيلي اثر مي گذارد و اگر تحت شرايطي با افزايش تعداد فرزندان، متغيرهاي واسط طور ديگري رفتار كنند، شاهد افت موفقيت تحصيلي فرزندان نخواهيم بود. از اين رو فرضيه غالب در اغلب شرايط و محيط ها اعتبار خود را از دست مي دهد و جاي خود را به فرضيه هاي رقيب مي دهد. |
کد مقاله | 22574 |
تعداد بازدید | 287 |
|