عنوان | رابطه ساده و چندگانه قدرت تحمل ابهام و جو عاطفي خانواده با خلاقيت شناختی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی - باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی شماره 2 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 164-147 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جو عاطفی خانواده خلاقیت شناختی قدرت تحمل ابهام |
چکیده |
زمينه: خلاقيت را توانايي انسان در تفكر، استنباط، حل مسئله و توسعه فرايندهاي فكري تعريف كرده اند. از جمله سازه هايي كه بر خلاقيت دانشجويان تاثير معناداري دارد قدرت تحمل ابهام و جو عاطفي خانواده است.\r\nهدف: اين مقاله درصدد است تا رابطه بين قدرت تحمل ابهام و جو عاطفي خانواده دانشجويان را با خلاقيت آنان بررسي كند.\r\nروش: طرح آن از نوع توصيفي است كه با هدفي كاربردي و به روش همبستگي انجام شده است. براي اندازه گيري متغيرها از پرسشنامه هاي عابدي (1363) و نودرگاه فرد (1373) و لين (1993) استفاده شد. جامعه تحقيق را كليه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد آبدانان تشكيل دادند كه از ميان آنان تعداد 304 دانشجو به روش خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند؛ داده هاي به دست آمده با روش هاي همبستگي و رگرسيون تحليل شد.\r\nيافته ها: نتايج نشان داد كه رابطه قدرت تحمل ابهام و جو عاطفي خانواده با خلاقيت شناختي به ترتيب 41/0 ، 22/0 است و در مجموع 21 درصد از واريانس خلاقيت شناختي را تبيين مي كنند.\r\nنتيجه گيري: مهم ترين نتيجه تحقيق حاضر اين است كه با قدرت تحمل ابهام و جو عاطفي خانواده دانشجويان مي توان خلاقيت آنان را افزايش داد. |
کد مقاله | 22564 |
تعداد بازدید | 303 |
|