عنوان | تحليل نقاشي دختران آسيب ديده اجتماعي: پژوهشي در جهت توصيف فرآيند سوژگي در جريان خلق اثر هنری |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 4 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 117-99 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقاشی دختران آسیبدیده اجتماعی سوژه بودگی تحلیل نشانه شناختی سوژگی |
چکیده |
در اين مقاله دختران آسيب ديده اجتماعي اي كه خلاقيت شان را در آثار نقاشي بروز داده اند انتخاب شده اند تا با انجام تحقيق و تحليلي نشانه شناسانه بر روي آنها سعي شود فرآيند سوژه بودگي شان و بررسي احتمال آگاهي شان نسبت به موقعيت سوژه بودگي تحليل و توصيف گردد. در ديدگاه ها و رهيافت هاي نظري پسامدرن در تبيين مفهوم «سوژه بودگي» ، اين مفهوم به منزله فرآيندي تعريف شده است كه در آن انسان ها در طول زمان به عنوان هستي هايي اجتماعي و فرهنگي برساخت مي شوند. در حقيقت سوژه بودگي فرآيند ناخودآگاه شكل گيري هويت افراد است. فهم فرآيند ناخودآگاه شكل گيري هويت دختران آسيب ديده اجتماعي از طريق كاوش نشانه شناسانه نقاشي هاي خلاقانه آنها هدف اصلي اين تحقيق است. براي اين منظور از تركيب دو روش بهره برده ايم. در ابتدا به مدد مطالعه موردي كيفي نمونه ها انتخاب شده اند و سپس از هركدام از آنها 2 نقاشي مورد تحليل نشانه شناسانه قرار گرفته اند. در نهايت به مدد تحليل هاي نشانه شناسانه نشان داده شده است كه اين دختران در سه سطح به مثابه سوژه برساخت مي شوند. سطح اول سوژه در خود، سطح دوم سوژه در برابر ديگران و سطح سوم سوژه در برابر ابژه هاي اطراف است. |
کد مقاله | 22562 |
تعداد بازدید | 279 |
|