عنوان | بررسي رابطه سبکهاي فرزندپروري، هوش هيجاني و خودكارآمدي با انگيزش پيشرفت تحصيلي پسران دبيرستاني اصفهان |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر - علمی پژوهشی پیاپی 19 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 54-33 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هوش هیجانی اصفهان انگیزش پیشرفت تحصیلی خودکارآمدی دانشآموزان پسر دبیرستانی سبک فرزندپروری |
چکیده |
هدف پژوهش کنونی بررسی رابطه ي سبک هاي فرزندپروري ، خودکارآمدي و هوش هیجانی با انگیزش پیشرفت تحصیلی نوجوانان پسر بود. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. نمونۀ مورد مطالعه 200 دانش آموز پسر مقطع دبیرستان بود که به روش تصادفی خوشه اي چند مرحله اي از بین دو دبیرستان ناحیۀ 4 و 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند و پرسشنامه هاي خودکارآمدي شرر و همکاران ، هوش هیجانی پترایدز و فارنهام ، انگیزش پیشرفت تحصیلی والراند و بیسونت توسط دانش آموزان و پرسشنامه هاي سبک هاي فرزندپروري بامریند توسط مادران تکمیل شد. در تحلیل داده ها از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد ، از بین عوامل خانوادگی و فردي ، به ترتیب سبک مقتدرانه ، هوش هیجانی و خودکارآمدي تبیین کننده هاي معناداری\r\n P < 0.01 براي انگیزش پیشرفت تحصیلی پسران می باشند. پیشنهادات پژوهشی و مشاوره اي نیز ارایه شد. نتایج نشان داد سبک هاي فرزندپروري ، هوش هیجانی و خودکارآمدي بر انگیزش پیشرفت تحصیلی نوجوانان موثر میباشد که مشاوران و نیز والدین نقش بسزایی در زمینه افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارند. |
کد مقاله | 22554 |
تعداد بازدید | 500 |
|