عنوان | اثربخشی آموزش تحلیل ارتباط محاورهای در خودپنداره و عاطفه مثبت و منفی زنان |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات زن و خانواده شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 203-185 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان خانهدار عاطفه زنان خودپنداره عواطف مثبت اثربخشی آموزش تحلیل ارتباط متقابل عواطف منفی |
چکیده |
پژوهش حاضر به منظور تعيين اثربخشي آموزش تحليل ارتباط محاورهاي در خودپنداره و عاطفه مثبت و منفي زنان خانه دار انجام شد. روش پژوهش حاضر نيمه آزمايشي بوده است. با استفاده از نمونه گيري غير تصادفي 40 زن خانه دارِ داوطلب، در شهر تبريز انتخاب شدند و به طور تصادفي در گروه هاي آزمايش و كنترل جاي گرفتند. گروه آزمايشي به مدت 8 جلسه تحت آموزش تحليل ارتباط محاورهاي قرار گرفتند. خودپنداره و عاطفه مثبت و منفي آزمودني ها قبل و بعد از انجام مداخلات به وسيله مقياس خودپنداره بك و مقياس عاطفه مثبت و منفي واتسن و همكاران اندازه گيري شدند. داده ها با استفاده از تحليل كواريانس بررسي شدند. نتايج نشان داد كه آموزش تحليل ارتباط محاورهاي مي تواند خودپنداره و عاطفه مثبت را افزايش دهد و عاطفه منفي را در زنان خانه دار كاهش دهد (p < 0/05). نتايج پژوهش شواهدي را پيشنهاد مي كند كه آموزش تحليل ارتباط محاورهاي براي بهبود خودپنداره و عاطفه مثبت و كاهش عاطفه منفي روش مناسبي مي باشد. اين روش احتمالاً به واسطه ي افزايش آگاهي زنان خانه دار نسبت به حالت هاي دروني خودشان، توانايي ايجاد روابط سازنده، كنترل بيشتر بر عواطف، شناخت ها و رفتارها و تقويت استقلال شخصي مي تواند خودپنداره و عاطفه مثبت را افزايش دهد و عاطفه منفي را كاهش دهد. |
کد مقاله | 22549 |
تعداد بازدید | 622 |
|