عنوان | تأثیر آموزش دلگرم سازی بر ارتقاء خودکارآمدی عمومی و تابآوری زنان سرپرست خانوار |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات زن و خانواده شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 57-37 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان سرپرست خانوار خودکارآمدی عمومی تابآوری دلگرم سازی |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش دلگرمسازی بر ارتقاء خودکارآمدی عمومی و تابآوری زنان سرپرست خانوار اجرا شده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و در قالب پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش موسسه خیریه میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه در دسترس، 28 نفر آنان انتخاب شدند و این تعداد به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنیها در گروه آزمایش، در معرض آموزش دلگرمسازی، در 10 جلسه120 دقیقهای قرار گرفتند. دو گروه، قبل و بعد از مداخله آموزشی به وسیله پرسشنامه خودکارآمدی عمومی (شرر، 1982) و مقیاس تابآوری (کانرو دیویدسون، 2003) مورد ارزشیابی قرار گرفتند. سپس دادههای جمع آوری شده با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنا داری وجود دارد. به این صورت که آموزش دلگرمسازی به طور معنیداری موجب افزایش میزان خودکارآمدی عمومی و تابآوری زنان سرپرست خانوار در گروه آزمایش شده است. در نتیجه آموزش دلگرمسازی به عنوان یک مهارت، می تواند باعث ارتقاء خودکارآمدی عمومی و میزان تابآوری زنان سرپرست خانوارگردد. |
کد مقاله | 22538 |
تعداد بازدید | 575 |
|