عنوان | جایگاه زنان در بازار کار کشورهای در حال توسعه مسلمان و غیرمسلمان (1995-2010) |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشنامه زنان سال 7 شماره 1 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | بهار - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 178-155 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بازار کار اشتغال زنان زنان در بازار کار جایگاه زنان کشورهای در حال توسعه کشورهای مسلمان و غیرمسلمان تفاوتهای دینی |
چکیده |
در طول تاریخ بشر زنان همواره نقش شایان توجهی در تحولات اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی ایفا کردهاند. امروزه با وجود پیشرفتهای همهجانبه در علوم طبیعی و انسانی، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه سهم زنان در فعالیتهای اقتصادی و اشتغال پایین است. در مطالعات توسعه، گاه این پرسش مطرح شده که آیا دلیل این مشارکت اندک زنان در این کشورها باورهای سنتی یا دینی است؟ در این مقاله با انتخاب 16 کشور در حال توسعه و توسعهیافتة اسلامی و غیراسلامی با ارائة تحلیلی آماری از وضعیت مشارکت زنان در بازار کار کشورهای بررسیشده، جایگاه زنان در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان مقایسه شده است. در نهایت با استفاده از روش تاکسونومی عددی نشان داده شده است که کشورهایی که از نظر وضعیت اشتغال شرایط بهتری را برای زنان فراهم کردهاند از نظر شاخصهای اقتصادی در وضعیت مناسبتری قرار دارند و تفاوتهای دینی در نرخ مشارکت زنان نقش نداشته است. |
کد مقاله | 22535 |
تعداد بازدید | 521 |
|