عنوان | بررسی رابطه سلامت عمومی با فرسودگی شغلی و کفایت اجتماعی معلمان زن مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1392-1393 |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشنامه زنان سال 7 شماره 1 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | بهار - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 154-127 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سلامت عمومی کفایت اجتماعی تهران فرسودگی شغلی معلمان زن معلمان ابتدایی مدارس دوره ابتدایی |
چکیده |
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطة بین سلامت عمومی با فرسودگی شغلی و کفایت اجتماعی معلمان زن مدارس ابتدایی در شهر تهران انجام شده است. در این تحقیق از پرسشنامة 28 سؤالی GHQ، که برای سنجش سلامت عمومی به کار میرود، استفاده شده است. همچنین برای سنجش فرسودگی شغلی (MBI) از پرسشنامة 25 سؤالی مسلچ، شامل چهار خردهآزمون (خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، عملکرد شخصی، و درگیری) استفاده شده است و در نهایت برای سنجش کفایت اجتماعی از پرسشنامة الگوی چهاربعدی کفایت اجتماعی فلنر، شامل 47 پرسش، استفاده شده است. دادههای خام گردآوریشده از طریق روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شده است. برای تحلیلهای استنباطی از رگرسیون سادة تکمتغیره استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داده است که بین سلامت عمومی و فرسودگی شغلی ارتباط معکوس و معناداری وجود دارد؛ به این معنی که با افزایش سلامت عمومی، فرسودگی شغلی کاهش و با کاهش میزان سلامت عمومی، فرسودگی شغلی افزایش مییابد، اما بین سلامت عمومی و کفایت اجتماعی ارتباط معناداری وجود ندارد. |
کد مقاله | 22534 |
تعداد بازدید | 518 |
|