عنوان | تبیین جامعهشناختی مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی و فرهنگی در میان دختران و زنان شهر تبریز |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشنامه زنان سال 7 شماره 1 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | بهار - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 50-29 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جامعهشناسی بدن زنان تبریز عوامل اجتماعی مدیریت بدن تبیین جامعهشناختی پذیرش اجتماعی بدن عوامل فرهنگی رسانههای جمعی تبریز |
چکیده |
در عصر حاضر با رشد فرهنگ مصرفی و رسانههای ارتباط جمعی، بدن اهمیت بسیاری یافته است. یکی از مسائل مطرحشده در حوزة جامعهشناسی بدن، مدیریت بدن است که امروزه در میان دختران و زنان رواج فراوانی یافته است که در آن افراد با تغییر ویژگیهای ظاهری بدن خود به ساخت بدن اجتماعی مبادرت میورزند. در پژوهش حاضر عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر در این پدیده با استفاده از نظریههای بوردیو، گیدنز، فدرستون، ترنر و گافمن بررسی شده است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامة محققساخته در سال 1391 انجام شده است. حجم نمونه را 530 نفر از زنان و دختران 15 تا 45 سالة شهر تبریز تشکیل دادهاند. روش نمونهگیری از نوع خوشهای چندمرحلهای بوده است. یافتههای پژوهش حاکی از آناند که میان متغیرهای پذیرش اجتماعی، احساس فشارهای اجتماعی، سرمایة فرهنگی، وضعیت شغلی و تأهل، طبقة اجتماعی و استفاده از رسانههای جمعی خارجی با مدیریت بدن رابطة مستقیم و میان متغیرهای دینداری و استفاده از رسانههای جمعی داخلی با مدیریت بدن رابطة معکوس برقرار است. متغیرهای ذکرشده در مجموع 41 درصد از تغییرات مدیریت بدن را تبیین کردهاند. |
کد مقاله | 22530 |
تعداد بازدید | 455 |
|