عنوان | اثربخشي آموزش الگوی ارتباطي زوجين بر عملكرد خانوادههاي داراي فرزند با اختلال نارسايي توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 5 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | بهار - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 24-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | الگوهای ارتباطی زوجین عملکرد خانواده اختلال بیش فعالی کم توجهی |
چکیده |
تحقيق حاضر، بررسي اثربخشي آموزش الگوي ارتباطي زوجين بر عملكرد خانواده هاي داراي فرزندان مبتلا به اختلال نقص توجه- بيش فعالي بود. 60 نفر از والدين كه فرزندان آنها داراي علائم اختلال نقص توجه- بيش فعالي بودند، به شيوه نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي خوشه اي انتخاب شدند، سپس نمونه ها بصورت تصادفي در دو گروه آزمايش (30 نفر) و كنترل (30 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمايش 7 جلسه مداخلات آموزش الگوي ارتباطي زوجين را دريافت كردند. در هر دو گروه آزمايش و كنترل از دو پرسشنامه ي عملكرد خانواده و علايم مرضي كودك در مرحله ي پيش آزمون و پس آزمون استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحليل كواريانس مورد تجزيه و تحليل قرارگرفت. يافته ها نشان داد كه برنامه ي آموزش الگوي ارتباطي زوجين منجر به افزايش عملكرد خانواده و زير مقياس هاي آن شامل ارتباط، آميزش عاطفي، ايفاي نقش، حل مشكل، همراهي عاطفي،كنترل رفتار و عملكرد كلي خانواده مي گردد (05/0 p < ). در نتيجه علايم اختلال نارسايي توجه- بيش فعالي در كودكان اين خانواده ها كاهش يافت (05/0 p < ). پژوهش حاضر نشان مي دهد آموزش الگوي ارتباطي زوجين به والدين مي تواند عملكرد خانواده و زير مقياس هاي عملكرد خانواده شامل ارتباط، آميزش عاطفي، ايفاي نقش، حل مشكل، همراهي عاطفي،كنترل رفتار وعملكرد كلي آن را به صورت معني داري افزايش دهد. |
کد مقاله | 22506 |
تعداد بازدید | 249 |
|