عنوان
|
نقش ویژگیهای شخصیتی و ابعاد فرزندپروری خانواده در خودخاموشی و خودنقدی نوجوانان |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
فریده حسینی - کبری درویشی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 10 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
98-73 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ابعاد فرزندپروری پنج عامل شخصیت خودخاموشی نوجوانان خودنقدی نوجوانان پرورش نوجوانان
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی نقش ابعاد فرزندپروری خانواده و ویژگیهای شخصیتی در خودخاموشی و خودنقدی نوجوانان صورت گرفته است. روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، تمام دانش آموزان مقاطع سوم راهنمایی و اول دبیرستان شهرستان دیر هستند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای تصادفی چند مرحله ای، 501 نفر با توجه به جامعه آماری انتخاب شده اند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش، هر یک از شرکت کنندگان پرسشنامه فرزندپروری (استینبرگ و همکاران، 1992)، پرسشنامه شش عاملی شخصیت (اشتون و لی، 2000)، مقیاس خود خاموشی (جک و دیل، 1992) و پرسشنامه تجربه افسرده ساز (بلات و همکاران، 1979) را تکمیل نمودند. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روش آماری رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که از میان ویژگیهای شخصیتی، متغیرهای برونگرایی، صداقت ـ فروتنی و وظیفه شناسی پیش بینی کننده های مثبت و معنادار و متغیرهای گشودگی به تجربه و هیجانپذیری پیش بینی کننده های منفی و معنادار خودنقدی است. از ميان ابعاد فرزندپروری، متغير نظارت و سختگیری ميتواند خودانتقادي نوجوانان را به صورت مثبتي پيشبيني کند. همچنین متغيرهاي هيجانپذيري، سازگاري و وظيفهشناسي از ابعاد ويژگيهاي شخصيتي و گرمی و پذیرش و اعطاي استقلال از ابعاد فرزندپروري ميتواند خود خاموشي نوجوانان را پيشبيني كند. الگوي متفاوتي از متغيرها را بايد براي تبيين خود خاموشي و خود انتقادي نوجوانان بر اساس ويژگيهاي شخصيتي و فرزندپروري به كار برد كه به تفكيك مورد بحث قرار گرفت.
|