عنوان | تحلیل نشانه شناختی هویت جنسیتی در تلویزیون |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 16-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تلویزیون زن در رسانه هویت جنسیتی ایدئولوژی نشانهشناسی بازنمایی تلویزیونی بازنمایی زن فیسک |
چکیده |
بازنمایی زنان در رسانه ها بیان کنندة تصورات عمومی دربارة هویت و تفاوتهای جنسیتی بوده و مدام در کار خلق یا تأیید یا تغییر این تصورات است. رسانه ها تلاش میکنند آنچه را میخواهند بازنمایی کنند، نه آنچه واقعیت دارد. مفهوم هویت جنسیتی، که در دنیای امروز به واسطة مدرنیته دگرگون شده، از موضوعاتی است که در دنیای واقع و در قاب تلویزیون تفاوتهایی یافته است. ازاینرو، این مقاله شیوة بازنمایی هویت جنسیتی را در محتوای روایی تلویزیون بررسی کرده است. بدین منظور، با استفاده از تحلیل نشانه شناختی فیسک در سه سطح رمزگان واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی سریال زمانه تحلیل و ارزیابی و با استفاده از رویکرد برساخت گرا در نظریة بازنمایی استوارت هال، بهمنزلة چارچوب نظری، این موضوع بررسی شده است. مؤلفه هایی مانند فردگرایی، استقلال مادی زنان، قدرت تصمیم گیری و انتخاب، الگوهای روابط بین فردی، سبک پوشش و مصرف کالا و نقشهای حرفه ای زنان بازنمودی از جستوجوی هویت و مؤلفه های غالب هویتی مدرناند. به نظر میرسد در این سریال بازنماییهای زنانه نمایشدهندة شخصیتی هستند که خصلتهای سنتی و مدرن را بهطور تلفیقی به همراه دارند. هویت سنتی با ارزش و نگرش مادری و همسری بهمنزلة هویت برتر بازنماییشده و هویت مدرن محتوم به بحران است. |
کد مقاله | 22488 |
تعداد بازدید | 440 |
|